torsdag 14 juli 2011

Jag har äntligen hittar får i närheten som vi kan valla på. Så himla himla bra! Det är en lufsade till mig som bor på en fantastisk gård ute i Vallda och vi får komma dit så gott som så ofta vi vill! Snart kommer det att byggas en 25:a på ett mindre, plattare område och dit ska ungbaggarna flyttas. Det kommer förhoppningsvis att bli mycket lättare att valla då. Det går naturligtvis nu med, men ytorna är så stora o våra små gröna hundar har lite svårt att hålla dem. Tackorna blir lite griniga ibland när hundarna kommer för nära lammen (who can blame them) och Freja fick sig en rejäl smäll av en i måndags. Det skakade hon av sig snabbt och fortsatte försöka flytta på dem. Jag tycker själv att får är ganska läskiga och måste jobba på det innan Freja kan bli trygg i att flytta får i alla situationer. Jag har numera en pinne i handen så jag kan fäkta lite på fåren så de går iväg ;-)
Vi har varit där tre gånger nu och Freja har gått otroligt bra :-) Vi jobbar både i lina och utan. Sofie och jag försöker hjälpa o stötta varandra, vilket känns skönt. Nu vill vi bara ta fler lektioner för Peter med!
Jag jobbar in vårat liggkomnando mer o mer, går utmärkt då o då, nästa gång slår hon dövörat till. Vi har påbörjat vänster/höger och hon böir bättre o bättre på att verkligen ta ut svängarna o runda fåren. Det gillar jag! Hennes stora problem är dock fortfarande att hon går alldeles alldeles för nära fåren, då lyssnar hon inte och blir påflugen av arga tackor ;-)
Vi ska slita vidare i sommar och siktar stenhårt på ett VP till hösten!
Igår var jag även ute och la Stellas första viltspår och vi försökte gå det på kvällen tillsammans med proffsen Egon, Theo och Combat. Det gick dock inte riktigt som planerat och Stella fattade noll. Hon satt bara o väntade på kommando... Med lite hjälp kom vi fram till klöven efter en stund och Stella tittade på mig som jag var dum i huvudet?! "Jaha? Och vad ska jag med den till?" En stund senare fick vi igång ett intresse för klöven (något som jag egentligen skulle börjat med fick jag reda på) och Stella kampade, drog och gnagde äckligt på den :P Vi gör ett nytt försök snart igen :-)





Inga kommentarer: