torsdag 10 maj 2012

Trots ett förbaskat skitväder, så blev den här dagen inte så dum alls faktiskt :o)

Började dagen med att åka in och jobba relativt tidigt. Blev en bra dag, med mycket kreativitet vilket alltid är härligt. Regnet har fullkomligt öst ner hela dagen och när klockan närmade sig fyra så kändes det halvinspirerande att ta på sig regnkläderna och styra bilen mot Kungälv.
Men jag hade längtat hela veckan efter att få spåra igen, så det var bara att bege sig.

Väl i Halleröd la jag ett spår på 250 meter till Freja i en fantastiskt vacker bokskog. Planen var att låta alla spår ligga tills efter kursen, men jag kunde inte hålla mig så Freja fick gå det första efter en kvart.
Hon hittade spårupptaget klockrent och spårade fantastiskt bra. Jag lät henne älga på, men sprang inte efter henne som jag gjort tidigare. Utan nu höll jag rejält i linan och gick långsamt bakom henne.
För att testa lite olika varianter, så hade jag lagt ut belöningen i mitten, och efter hon hittat första leksaken så tappades fokus en aning. Lite svårare att komma vidare sen...
Jag la sedan ett spår på väldigt plan mark i en skog, samt ett på en liten äng. Efter det var det dags att bygga bana, och se om det tänkte dyka upp några kursare :o)
Jag byggde upp en bana jag själv fick drillas på av Veronica Bache i våras, som jag själv tyckte var väldigt rolig. Kursarna fick till den riktigt bra med och jag är väldigt nöjd med dem :o)

Självklart började det ösregna mer eller mindre direkt efter banvandring, och det höll på till kursen var slut. Dygnsur, men spårsugen som jag var så styrde jag bilen vidare mot de väntande spåren.
Det första på ängen, låg utmed en asfaltsväg, där jag gått rakt upp över en kulle för att starta spåret. Planen var att ta henne till upptrampet, men det behövdes inte, hon vek av på asfalten precis där jag gått och klockrent ut i spåret. Här berömde jag henne ordentligt, tog mig upp för kullen - och då tappade hon bort sig en aning. Spåret gick sedan spikrakt, men Freja envisades med att gå en meter utanför spårkärnan. Försökte styra in henne, men hon vek ut - men spårade rakt. Här inser jag i efterhand att jag skulle tänkt på vinden mer, men det hade jag inte en tanke på då. Det blåste och regnade en del, och det blev ett svårare spår än jag trodde när jag la det.
Vi kom fram till slutet utan knussel, och en tokglad Freja hittar leksaken åter igen.
Tredje spåret gick vi efter en kort vattenpaus, och nu var det ut i skogen som gällde. RAKT på upptaget, in i spårkärnan och där gick hon med fullt fokus med näsan i backen.
När jag la spåret, tog jag en pinne från marken, kramade lite på den och la den sedan rakt i spåret - bara för att se vad som hände. Den låg 20 m in i spåret, och Freja markerade den HUR tydligt som helst. Helst fantastiskt kul att se. Efter röstberöm älgade hon vidare, helt ostörd.

På slutet så tabbade Elin sig igen, eller hade Elin tabbat sig igen, ska jag väl säga. Då marken var så öppen, ville jag inte att leksaken skulle synas på långt håll - så jag la den precis på baksidan av ett träd. DÅLIG idé. Min fina hund, går rakt förbi slutet, och fortsätter som en klocka på vägen jag älgat vidare på när jag gick spåret. Fina Freja, som gick så himla bra. Det blev såklart belöning, och jag är så stolt.
Något jag känner efter idag är att jag har lärt mig SÅ sjukt mycket på dessa spåren, och ska försöka ta till mig informationen ordentligt :o)

Efter spåren med Freja så tog vi med oss Stella ut på en skogspromenad i ösregnet. Hundarna hade hur kul som helst. Stella älskar verkligen att bli blöt och smutsig, det är det bästa hon vet! Toktanten :o)
Tog mig sedan mot haket där det blev middag med Nicke o Perra, vilket behövdes. När jag kom hem hade jag fått post, som inte kändes igen på kuvertet. Öppnade upp det och i det låg mitt bevis som tävlingsledare :o) Så himla glad över att blivit godkänd efter allt slut. Ja, det var verkligen grädde på moset efter en härlig dag!
Jag hann sen inte ens ta av mig skorna innan Freja somnat i soffan... Inte dumt med en trött BC då och då ;o) Hon har varit totaldäckad hela kvällen... Vaknade till efter en timme och gick åt åt mat och drack lite mer, sen kröp hon upp hos mig igen, fick lite massage och somnade sen om :o)



Inga kommentarer: