lördag 24 december 2011

Julaftons kväll

Julaftons kväll och nu sitter vi här i sofforna alldeles dästa av all julmat och tilltugg. Hundarna och jag har bott hemma hos pappa och Alice i ett par dagar nu. Bilen har stått parkerad på jobbet och vi har promenerat dit och hem i ett par dagar, vilket har varit väldigt skönt! Även om promenadvägen inte är den bästa om man går utmed vägen, sågår det fort - och promenera ska man ju ändå :-) Igår morse så åkte jag, pappa och Alice ut till Särö för att hämta upp Sara
som kom flygandes in från London.
Vi åkte sedan ut till Hajom för granjakt! Ryktet sa att det skulle vara snökaos där, vilket vi såg fram emot - men vi blev gravt besvikna när vi knappt hittade en enda snöfläck! En sjujäkla fin gran hittade vi däremot, vilket gladde oss! En syn som var värre dock var den vi såg när vi kom dit.... Stormen har inte varit snäll emot våran trädgård, där tre stora träd gått omkull - två stycken ligger ett par meter ifrån stugan, vilket såklart var en lättnad. Den stora björken som är kapad mitt itu, blev träffad av blixten förra sommaren, och blev då allvarligt skadad. Hade det inte varit för det så hade det trädet nog ståt pall för det mesta!
Hundarna tyckte dock att det var kalas med så många pinnar och levde livet medans vi högg gran och drack varm choklad :-) Mysmys!
Jag var hemma en runda innan jag åkte tillbaka till pa

ppa, och hämtade lite saker - sen skulle jag bara ta ut hundarna på en kisserunda innan vi åkte in mot stan igen.
Tar ut hundarna, traskar mot gräsmattan vid våran parkering då jag passerar en parkerad bil, med två personer utanför - de håller på o packar in väskor. Hundarna och jag traskar förbi, då Stellas värsta fiende flyger ut från bilen och ger sig på Stella! Det är en västgötaspets som bor granne med oss, och den fullkomligt HATAR Stella, och ja, känslorna är numera ömsesidiga. Det är inte första gången den tar sig lös för att ge sig på Stella, men det här var första gången som Freja råkade vara med. Jag försöker backa undan, få in hundarna bakom mig och fösa undan hunden med foten, men den tar sig emellan och flyger på Stella med huggtänderna ute. Stella försöker försvara sig, men backar hela tiden bakåt och Freja skäller bara av ren panik. Jag råkar trampa på hunden (faktiskt inte med vilje) och till slut kommer matte fram och får bort den. De har hela tiden försökt kalla in hunden och är inte alls dåliga människor,
våra hundar råkar bara hata varandra - men självklart känns detta pissigt då våran hundmötesträning verkligen fått sig ett uppsving de senaste veckorna. Det tog närmare 10 minuter att få Freja att få ner andhämtningen till normal efter denna incidenten.
Idag har jag varit på långpromenad tillsammans med hundarna i Slottskogen, i rena rama vårvädret...! Vi var inte direkt ensamma på promenaden om man säger så, och hade åtminstone tjugo hundmöten. Till min stora förvåning gick ALLA mötena helt fantastiskt bra, och jag känner mig ofattbart lättad. På promenaden gick vi bort över säldammen, via azalea och sedan upp på bergspromenaden och ner mot säldammen och tillbaka igen. Vi passerade Barnens zoo och där var det tomt på får, något som hundarna säkert blev upprörda över :P Däremot hittade vi ett fint träsubstitut!
Vi har haft en toppenmysig dag idag, med pyssel runt omkring, kalle såklart samt en härlig julmiddag. Nu har vi vilat oss efter matkoman en stund och tittat på farmors gamla familjefilmer på stumfilm från 67, grymt kul att se! Snart vankas det ris a la malta...!

Inga kommentarer: