fredag 30 december 2011

Dag 1 i Sjöstugan

Fantastisk dag i alla avseenden.
Började dagen med morgon utan ställd klocka, mysfrukost utan stress o sen pälsade vi på oss o tog oss ut. Alla sju hundarna dundrade omkring i trädgården medan Hanna, Emma o jag försökte få igång vedtunnan, då det skulle ta många timmar att få den varm. Det gick för Guds skull inte lätt, då vi hade brist på tidningspapper för att få fyr. Efter en stund gav vi upp och gav oss ut i skogen med alla hundarna, med ryggsäcken packad med blod och klövar. Jag gick promenaden med en klöv i handen och försökte få igång intresset för den hos båda mina hundar. Stella var jättetänd men Frejs något ointresserad då hon hade för mycket annat för sig. Vi la sedan var sitt spår till alla hundarna och gav oss hem igen.
Vi fick sedan ställa oss med tunnan igen och till slut gick det med hjälp av toapapper o toarullar :-) Man tager vad man haver heter det ju!
Lunch blev det sedan, i form av pås-carbonara! Ljuset försvinner fortfarande för tidigt så direkt efter lunchen gav vi oss ut i skogen igen, och denna gången fick vi nästan dra med hundarna ut då de var trötta efter förmiddagen. Väl i skogen började jag med Frejas spår.
Det var hennes första personspår någonsin och jag hade inga förväntingar alls. Hon hittade upptaget direkt och gick sedan med nosen i backen jättefint. Spåret gick kanon, hon blev dock lite störd av något ljud, kom av sig o lystrade en längre stund, men den gick hon på det direkt igen.
Det är första gången jag ser Freja spåra så här och jag var verkligen impad! Förut har hon bara gått personspår, och då hade det mer känts som tur när hon tagit sig fram, mer som ett sök. När hon kom fram till klöven blev hon överlycklig vilket gjorde mig så himla glad!
Det var sedan Stellas tur och hennes spår var lite mer vinklat, men fortfarande väldigt kort - ca 90 m, något längre än Frejas.
Stella har satts framför ett viltspår en gång innan men då blev det pannkaka av det. Jag hade missat att introducera klöven för henne innan, hon satte inte ner nosen i backen en enda gång och visade inget intresse alls...! Blev inget spår alls utav det med andra ord.
Men idag var det en helt annan femma!
Stella sprang in i skogen, rakt på upptaget, höll på att missa det men hittade tillbaka efter en halvmeter och SPÅRADE sedan hela vägen igenom. Jag klantade till mig med linan, då jag filmade samtidigt, och den blev för kort och jag styrde nog henne en del då hon tappade bort sig. Hon kom bort sig ett par gånger, la ett par volter men hittade tillbaka direkt igen. När hon var på rätt spår ökade hon på farten rejält och spårade riktigt säkert. I mål var det lycka då hon kom fram till klöven och det kändes fantastiskt kul!
Imorgon blir det förhoppningsvis fler spår, och jag längtar!
Efter promenaden tillbaka var skymningen över oss och vi njöt av solnedgången över sjön, och jag fylldes med ett sånt underbart lugn.
Efter en längre torkning av alla hundarna blev det sedan soffläge för oss allihopa och hundarna har legat däckade hela eftermiddagen och kvällen. Vi har sen slappat som tusan, men varje halvtimme sprungit ut och slängt på ved i tunnan.
Vi har underhållit oss med böcker, mögelost, rödvin, choklad och MIG-spel. Grisar kan nog flyga ändå, för jag vann! Inte ofta jag vinner i frågespel ska jag tala om för er. Aldrig är nog en mer korrekt beskrivning vid närmare eftertanke.
Har haft en fantastisk dag, vill inte att den ska ta slut då det innebär att det närmar sig att vi behöver åka hem.
Då jag bloggar via mobilen o förbaskade blogger inte låter en lägga upp bilder via den så får det bli ett bildregn när vi kommer hem istället :-)

Inga kommentarer: