tisdag 10 januari 2012

Förändring

Jag tror inte direkt på nyårslöften, blir oftast bara blahablaha utav det. Det jag har börjat med idag, är en förändring som jag hoppas ska innebära att jag kommer att må bättre i framtiden.
Jag har gått upp en del över jul, och vågens siffra närmar sig en kraftig smärtgräns. Smärtgränsen jag hade förut, har långsamt jobbat sig längre och längre ner på skalan... När jag ställde mig på vågen igår, efter att ha provat en BH som helt plötsligt var för liten, så fick jag en chock.
Det är inte bara det att jag vill bli av med mina extrakilon, utan det handlar mycket om att jag känner mig allmänt svag. Jag har ont i ryggen, benhinnor, ena foten, andra knäet, etc. och jag känner att jag inte hinner med mina hundar på agilityplanen. Freja skulle kunna nå hur långt som helst, men inte med en tjock, flåsande matte, hundra meter bakom henne. Så det är även för mina hundars skull jag gör det är.
Jag hittade ett klipp från i somras, där jag tränar för Zeljko Gora och jag är faktiskt ganska nöjd med hur jag ser ut här. Klippet från inomhushallen är en vecka gammal. När jag fick se den senare videon så höll jag på att bli gråtfärdig, jag insåg inte hur mycket jag hade gått upp sen i somras, och det svider som tusan.
Igår tog Elena "före-bilder" på mig, som jag ska skriva ut och gömma för allmänheten (hemska bilder) och idag ska jag leta fram måttbandet för att skriva ner hur läget är idag.
Jag hade ett bra snack med Anna från HundIHarmoni, som både är fantastisk på hundmassage, men även på kost och träning. Jag har fått MASSOR med fantastiska tips från vänner och bekanta gällande kost, träning, bantning, kick-starter, etc. och jag tror jag har fått fram hur jag vill gå till väga för att få detta att fungera på bästa sätt.
Jag ska först och främst försöka äta som en diabetiker, ofta, och tänka på sockret.
Jag ska försöka äta ca var tredje timme, frukost, lunch, middag samt mellanmål - och inte äta efter klockan 20.
Jag har skaffat mig en kost-app, som jag trycker in ALLT jag äter i - och håller därmed koll på mitt kaloriintag. Självklart rör jag redan på mig en hel del genom hundarna, men ska nu försöka utöka motionen med gympass samt styrketräning.
Om tiden inte räcker till, kommer jag ersätta t.ex. middag med shakes eller bars, så alltså inte gå på någon fullbantning. Jag vill må bättre, känna mig starkare och plusset vore att kanske se lite bättre ut också.

Idag ska jag iväg och handla; avocado, kvarg, kesella, makrill, tonfisk, lite nötter, banan, grönsaker, keso, skinka och lite annat smått och gott.
Nu ska jag och hundarna ut på promenad och sedan ska jag iväg till gymmet en runda... (för första gången på länge)

Inga kommentarer: