söndag 20 februari 2011

Äntligen fick vi visa vad vi går för!

I lördags var det dags för tävling igen, och det var med en stor, stor klump i magen som jag tog ut båda hundarna på en förmiddagspromenad. Solen sken, hundarna dundrade runt som två lyckliga tokar i skogen. Själv stod jag och hyperventilerade mot en trädstam och försökte hålla mig på två ben.
Med Emma, Peter, hundarna och en skiva med Olof i bilen, så kunde jag äntligen slappna av lite. Vi hade gott om tid på oss när vi kom till tävlingsplatsen och Peter tog ut Freja på ytterligare en promenad där hon fick springa av sig.
Under lottningen drog jag nummer 8:a och Freja fick ligga bredvid Janis på platsen, som dragit nummer 7. Den nervösa biten för mig, har varit att gå in i ridhuset ihop med flera andra hundar, och lägga Freja bredvid okända hundar - och att hon då ska freaka ut. Idag jobbade vi dock ihop hela vägen in och hon höll fokus, höll sig lugn och jag kunde andas ut en aning.

Platsliggning
Freja la sig direkt vid kommando, låg kvar när jag stod kvar och la sedan hakan i backen så fort jag lämnade henne. Hon gjorde ett kanonjobb, hade bara fokus på mig och låg blickstilla. Dock var det de längsta två minuterna i mitt liv och jag trodde det skulle svartna för ögonen för mig när jag gick tillbaka till henne. Hon satte sig på kommando och jag var snuskigt nöjd!
Poäng: 10
Tandvisning

Stod med kort koppel och Freja blev överlycklig över att någon ville hälsa på henne och visade glatt upp sina huggtänder för domaren.
Poäng: 10
Linförighet

Här gick Freja bra!!! Vårat mål för dagen var att få poäng på linförigheten (då vi inte riktigt lyckats med det förut, hehe) och det fick vi. Jag pratade lite med henne (det gillade INTE domaren), det blev några sneda sättanden, hon svävade iväg lite grand och ett par svängar blev lite hejonbejkon.
Poäng: 5
Läggande u gång

Bra läggande, låg kvar bra och inväntade sitt-kommando. Dock tyckte domaren att hon la sig lite långsamt.
Poäng: 9,5
Inkallning

Här väljer rackarhunden att lägga sig ner, direkt när jag lämnar henne. Vilket förvånade mig väldigt! Vi har tränat massor på detta och sen jag bytte kommando har hon inte gjort fel en endaste gång. Hon kom som ett skott på inkallningen, men satte sig jättesnett.
Poäng: 6,5
Ställande u gång

Mycket fint ställande av Freja, som dock sätter sig innan mitt kommando - annars superbra.
Poäng: 8
Apporten
Momentet vi inte tränat på på över en månad, haha och det blev en chansning. Vi får en katt-apport (minimal) och Freja griper den bra, sen tumlar den runt i munnen som vanligt (men ändå okej enligt mig) och jag tar den innan tävlingsledaren kommenderar. Tyckte jag kunde fått något poäng i alla fall men det tyckte minsann icke domaren ;)
Poäng: 0
Hopp

Freja hade ungefär allt sitt fokus på tävlingsledaren här (hon tyckte nog att han var söt) Men hon satt kvar trots detta, hoppade jättefint (över ett minimalt lydnadshinder) men sätter sig FRAMFÖR mig. Haha, lilla skrutthunden, jag visste inte om jag skulle skratta eller gråta :) Jag samlar mig doc ganska snabbt och sätter henne rätt.
Poäng: 9,5
Helhet

Den här domaren har jag tävlat för förut, och det var det värsta jag varit med om (även om hon sa lite snälla saker efteråt då med) Men jag övervägde att aldrig tävla igen efter det...
Nu hade domaren massor med bra saker att säga, och det gjorde mig oerhört glad. Hon berömde MIG massor, sa att jag var duktig och att jag hade en jättefin hund! (det ni! :)
Poäng: 8
Totalpoäng: 149,5 och en 6:e plats av 18 startande.

Våra duktiga vänner Emma, Emma och Hanna kämpade på bra som satan (som vanligt) och agilityhunden Janis Joplin visade framfötterna och knep andraplatsen med 171 strålande poäng! Grattis kompis!



5 kommentarer:

Sofie sa...

Åhh. Ni är så bra Elin.! Förstapriset är verkligen inte långt borta nu.!!! KRAM

Hanna aka Lilla My sa...

Nu vet jag inte om du hade framtida tävlingar i åtanke, när du rättade till de sneda sättanden, men om inte så låt henne sitta snett. Annars ryker det iaf ett poäng på dk.

Ser snyggt ut och kämpa på, så har ni snart ett förstapris!

Jessica sa...

Jag blir gråtfärdig...:) Ni e så himla duktiga och jag är väldigt imponerad att lilla galna FrejFlej har lärt sig så mycket så snabbt!:)(Är alltid imponerad av dej oxå hjärtat som tränar så duktigt och flitigt;))

Hanna aka Lilla My sa...

Sv: Jag syftade på inkallningen och hoppet. Momentet är nämligen inte slut förrän TL säger "momentet slut".

Sofie sa...

Gulliga du.! Gbg har jag drömt om att bo i sedan jag var liten, så jag hoppas verkligen det blir så så småningom!!!:)