söndag 13 mars 2011

Helgen är till ända.

Så var den här helgen också påväg att ta slut...!
I fredags hade jag Camilla här, en f.d. arbetskamrat och det blev en riktigt härlig kväll med mycket mycket prat, rödvin och grönsaksdipp. Mums :)
Det blev även en hel del hundsnack, då Camilla går i valpköpartankar. Nu ska vi bara komma på vad vi ska hitta på med ;)
På lördagen så lämnade jag och Freja, Peter och Stella hemma för att hämta upp Emma & Theo. Tillsammans åkte vi mot Bollebygd där vi joinade Jeanette, Pax o Sun och begav oss mot Linköping där det vankades agilitytävling.
Frejas första lopp var Agility. Det bådade inte gott alls, då det var tråååångt att ta sig fram till starten, med smala gångar och litet utrymme innan man gick in i själva ridhuset. Freja var totalrabiat, gick inte att få kontakt med alls och ja, dessutom dundertaggad. Det började gå åt skogen ganska fort, med två rivningar + kk-fel på uppgången på balansen. Sen spårade det ut i slalom, som vi till slut fixade på tredje försöket. Vi stryker med andra ord ett stort fett streck över det loppet :P
Inför hopploppet kändes det dock lite bättre, då jag värmde upp med lydnadsträning en bra stund innan och fick sedan en korv från cafeterian (tack!) och kunde lyfta bort fokuset från allt annat, till korven till Frejas stora förtjusning. Tydligen en belöning jag borde använda oftare, då Freja lydde min minsta vink - trots omgiven av skällande hundar. Hon gick in under klockrent fotgående in i ridhuset, med största fokus och spårade inte ens ur då jag tog av halsbandet och satte henne framför första hindret. Hon satt klockrent i starten, lugn och fokuserad och det blev ett riktigt kanonlopp. Dock orsakade jag en rivning efter en tunnel, genom att förbli stillastående och vi gick i mål med fem fel, placerade oss åtta med klassens bästa tid på 30,09.
Galet nöjd med min lilla skutthund :)
Det var fruktansvärt roligt att vara i Linköping med ett sånt underbart härligt gäng med hundungdomare, som vanligt har vi världens bästa hejarklack!

Idag stod det lydnadstävling på schemat och Peter, jag, Hanna, Emma o Sarah befann oss i Angered strax efter 9.00 imorse.
Efter lite väntan var det dags för platsliggning, där Freja låg mittimellan Egon & Janis, där det blev ett par nosningar på marken. 9,5 poäng. Domaren var verkligen kanonbra i sitt hundtänk och vi fick en 10:a på tandvisning.
Efter lite längre väntan så var det våran tur igen, och Freja kändes kanoooonfin under uppvärmning strax innan start. Självklart tappar vi allt så fort vi kommer in i hallen och Freja nosar, svänger stort, springer före, och har sig. Blev en 5:a.
Läggandet kändes rätt så bra, hon la sig fint och satt kvar tills sitt-kommando. Väldigt nöjd och vi fick en 9.
Inkallningen började sådär, med massa nosande i starten - hon satt kvar bra, kom som ett skott - men satte sig snett. 9 poäng
Efter ställande visste jag inte riktigt om jag skulle skratta eller gråta. Vi började bra, med fin position.. Men fem sekunder innan tävlingsledaren säger kommendera, så fattar Freja vad som är på gång - och fryser till i ett klockrent ställande. Sen kommer "kommendera" och jag skrattar, vänder mig om o säger typ "ja, stanna du där" till en överlycklig Freja, som står så himla bra... Förstod att jag hade en nolla, men fortsätter. Domaren sa att det var ett fantastiskt fint ställande, men såklart aaaaaningen tidigt ;-) Söthund.
Våran värsta akilleshäl - apporten, gick faktiskt ganska bra! Freja tar den på kommando, reser sig och går runt mig lite grand, men håller kvar den tills jag säger tack. Det gjorde mig väldigt glad :) Vi fick en 5:a.
Vid hopp över hinder så måste vi ha satt oss precis framför den värsta kissefläcken i historien, för jag fick inte Frejas nos att lämna marken. Här gjorde jag en tabbe, men lärde mig något av det. Efter att tävlingsledaren har "satt igång momentet", så höll jag fortfarande på med att få upp Freja från marken, jag tar henne i halsbandet och lämnar henne sedan. Hon sitter fint, hoppar fint och avslutet var sådär. Dock fick jag lära mig att det blir en 0:a på en gång när man tar i hunden, det visste jag inte ;) Men vad gör det, vi hade inte fått ihop så många poäng ändå :)
Vi fick en åtta på helhet, fina kommentarer om att jag har en jättetrevlig hund och att det kommer bli kanonbra så fort Freja lär sig att koncentrera sig :)
Totalpoäng blev 116,5.

När vi kom var jag ganska deppig, men dock inte över tävlingsresultatet.
Solen sken som tur var och jag lämnade Freja hemma och tog ut Stella på promenad. Vi körde massa sökövningar med pinnar. Hon var som vanligt jätteduktig och använde näsan mer än hon brukar göra, vilket var roligt att se. Funderar på att utöka den här träningen mer o mer nu under våren. Vi hoppas på att Stella ska få gå en viltspårskurs med husse, sen kanske få spåra lite oftare och jag är lite sugen på att testa på sök och uppletande med henne. Vi får se vad våren bjuder på helt enkelt :)

2 kommentarer:

Caroline sa...

Superfint hopplopp ni gjorde! :-)
Det är så himla kul att se hur hon har förändrats sen kurslägret i somras! ;-)

Mats Fahlgren sa...

Duktiga ni är, grymt snabba ju!
Kör mer med korv, för koncentrationens skull, så blir det topp-placeringar...:-)
puss
Paps