lördag 9 april 2011

Debut!

Idag vankas det debut i Rallylydnad på Svenskt Hundcenter i Borås dit Emma P och jag ska åka tillsammans med hundarna. Freja och jag ska debutera i Nybörjarklass och Emma & Theo startar i Fortsättningsklass. Det ska bli riktigt spännande och jag är så där härligt tävlingssugen, men utan nervositeten. Jag flyger upp när väckarklockan ringer på en tävlingsdag och att jag skulle försova mig existerar inte.. (taiträ) Stella får följa med hon också, som support :)

I torsdags var det dags för den första deltävlingen i Trippelchansen uppe på GMBK och oj vilken lyckad kväll! Det blåste lite väl mycket, men annars så kändes det som att allt klaffade. Freja var först ut på Hoppbanan och visade sin bästa sida utan tvekan. Hon gick briljant bra, men det blev en dunderdisk när matte skickade henne rakt in i fel tunnelingång på Åsa Wredes svåra konstruktion! Stella däremot lyckades på något vis, lyssna när jag vrålar till - där jag ytterligare en gång tabbat mig vid samma tunnel och vi kom i mål med 5 fel. De sköt en hel del på skjutbanan men Stella var taggad, väl över första hindret och jag var så himla glad över henne hela kvällen. Hon tog hela slalom jättebra, precis som Freja och jag var stolt över min lilla tant! :) I agilityklassen var jag återigen stolt över Freja, som taggad som ett vårtsvin, satt i båda starterna utan bråk. Hon tog gungan Viggo-style (skitsnyggt med andra ord) och jag blev så paff att jag höll på att glömma att släppa henne. Balansen och A:et gick fint det med och likaså slalom - härligt att se att det sitter hyfsat på tävling med. Det har nötts det senaste :) Slalom satt även här som ett smäck hos båda hundarna och Stella lyckades faktiskt ta sig över alla agilityhindren hon med. Med Freja blev det en disk där det blev slalom en gång till istället för rätt tunnel, men Stella nollade och kom på femteplats :)
Fick inte filmat något under kvällen, och det hade nog inte synts så mycket ändå pga mörkret, så jag bjuder på ett par träningsvideos från häromdagen.





Inga kommentarer: