torsdag 14 april 2011

Det svänger fort mellan strålande sol och ösregn här på västkusten just nu. I måndags var det sommarvärme och igår och idag är det grått, mulet och blött utanför. Inte lika inspirerande som att få gå i t-shirt.
I tisdags var jag ute och gick med Hanna, Janis och Isa innan jag och tjejerna åkte till Vallda för att hålla kurs. Vi gick torsdagsrundan + golfbanan och även om det regnade hela tiden så var det jättemysigt. Tre timmar senare efter att jag stått ute och hållit kurs var jag dock inte så torr längre.

Jag tänker på en sak ofta, men inte tillräckligt ofta - och det är hur långt Freja har kommit på bara ett år... Ibland har jag för höga krav på henne, fast än jag inte borde. Jag måste låta henne mogna mer, låta det ta tid och inte tänka så mycket på krav.
När hon är jobbig (det är hon ofta) då måste jag ta ett djupt andetag, räkna till tio och komma ihåg hur hon var för ett år sedan.
För ett år sedan stod jag på grusplanen på GMBK med tårarna rinnandes och tänkte Tar det aldrig slut? Hanna och Emma stod med och peppade, Hanna med en långlina i handen som vi fick ha på Freja för att hålla henne på samma plan som vi. Kom det en schäfer var det kört. Utfall efter utfall och jag kunde aldrig andas ut eller träna utan medhjälpare om det var folk på klubben.
Igår körde Emma agility med Egon när Freja låg lös vid sidan om, där det spatserade förbi schäfer efter schäfer.

Våran första tävling i Agility var i Lerum, den 18 april och såg ut så här:



och här vinner Freja Agilityklass 1 i Kristinehamn, 11 månader senare.



Trots att det var pissväder igår också så gick jag och Emma en go runda på golfbanan igår och jag tror banne mig att en av uppförsbackarna har gett mig träningsvärk i bakdelen - det känns så! Hundarna sprang som galningar såklart, och stackars lilla Lisa tog sig ett ofrivilligt dopp i en damm (plus ett ännu ofrivilligare dopp i ett lerdike innan det). Efter en timmes promenad drog vi fram agilityhindren och det blev en riktigt bra träning för både Freja och Egon, som behöver träna på mycket liknande saker. Efter söndagens gung-fiasko, blev det raksträcka med gunga och balansbom, och det gick strålande. Det blev en u-bana med balanshindren, tunnlar, slalom och hopphinder. Tränade förutom på kf, och slalom även på bakombyten och att ta "fel tunnelingång", vilket gick väldigt bra. Både Freja och Egon var styrbara och lyhörda - kul att träna då! :)

3 kommentarer:

Marita sa...

Herreguuud vilken skillnad. :)
Du är så himla stark som orkar kämpa på och titta vilket resultat :) !! Toppen (jag hade gett upp efetr den där första tävlingen direkt :) )
Slalomen ser ju helt otrolig ut nu, satt här och både log och nästan grät samtidigt :)

Anonym sa...

Underbart att se vilken skillnad det har blivit på bara ett år!!!
Bra kämpat av er båda!
Stor eloge till din envishet som är större än hundens... ;)
Varmt lycka till framöver, håller alla tummar jag får tag på!!!

Åza sa...

Herregud vad ni har utvecklats!! Sitter här med tårarna forsandes nerför kinderna... fast så e man ju gravid oxå förvisso, men det är mäktigt att se er =).

Lycka till framöver nu!!