torsdag 28 april 2011

Recept på hundgodis.

I går morse så vaknade jag tidigt och beslöt mig för att vara lite aktiv i köket. Jag ställde mig och bakade grönsaksgodis till hundarna, för att testa och OJ vad det gick hem. Freja blir helt galen när jag plockar fram några bitar, Stella älskar det med och jag hade med det på kurs igår där flera hundar gav det högt betyg. Väldigt kul - speciellt då det är simpelt att det är sanslöst :)

Det blir små platta "kakor" utav det, som är lätta att mjuka, klibbar inte i fickan eller luktar mycket.

Grönsaksgodis:
1 squash
1 morot
2 ägg
1 msk solrosolja
150 gram fullkornsvetemjöl
1-2 msk mjöl
Ugn 175 grader
Riv squash och morot och rör samman med ägg och solrosolja. Rör ner mjölet och tillsätt så mycket mjölk så det blir en sammanhängande deg.
Lägg bakplåtspapper på en plåt och klicka ut små bollar, som du plattar till, på pappret. Grädda i ugnen i 20-25 minuter.
Vill man ha mjuka godisar, tar man ut godiset efter 20-25 minuter. Vill man ha hårdare bitar, stäng av ugnen efter 20-25 minuter och låt plåten stå kvar i ugnen och låt godiset torka i ugnen.
Perfekt att frysa in och ta fram vid behov!

1 kommentar:

Martina Schäfer sa...

Hej, din sida kom upp när jag googlade på "squash till hund", eftersom skörden av 4 squash plantor gav både många och stora (2,5 kg) frukter. Min hund, en border collie blandning, älskar godiset!! Han blir alldeles till sig när jag tar fram.. och även hästen gillar de, mycket smidigt med samma godis till bägge. Så, tack så mycket för receptet, jag kommer att rekommendera vidare! Hälsningar, Martina och Bond