söndag 29 april 2012

Tävlingsledarsdags...!

Tjofadderittan vad trött jag är nu....!
Vi var kvar på klubben till närmare 22 igår, med hinderbyggnad, planering, fixande m.m. och det blev ett par timmars sömn igår. Jag var nervösare än jag någonsin varit inför än tävling när jag vaknade imorgon 03.30, och kände mig tvingad att gå upp. Men tog mitt förnuft till fånga o sov till 06.30 istället. Var på klubben strax efter sju och därefter har det gått i full rulle hela jäkla dagen :)
Vi har haft sååå himla roligt, haft otroligt tur med vädret - strålande sol hela dagen, banorna har varit roliga, de tävlanden verkade nöjda och alla funktionärer har slitit på utan att gnälla.
350 starter fick vi till, och 15 timmar senare är vi nu hemma igen - vilket är väldans skönt det med.

Emma började morgonen med att slå till med en brakvinst i Tunnelklassen med Freja. Jag fick inte tävla själv då jag var tävlingsledare för de klasserna, så vi bestämde för ett tag sedan att Emma fick ta Frejson istället. :) Ett mycket bra beslut om jag får säga det själv!
De sprang på 22,56 sek (5,6 m/sek) och noll fel - vann klassen och slog bl.a. RacerVilja med 2,5 sekunder (sorry Sofie men jag måste skryta lite grann :P )
Duktiga Emma som handlade fantastiskt fint, och duktiga Freja som sprang som den lilla racerråttan hon är!



När dagen gick mot sitt slut, så var det dags för DPAC large - där jag INTE var tävlingsledare, och därmed fick tävla :)
Freja gör en sjujäkla insats på hopploppet, och river inte ett ENDA hinder! Hur fantastiskt som helst! Dock strul med slalom idag igen, vilket stör mig något - hon kan ju det så fantatsisk bra egentligen! Loppet var dock hej kom och hjälp mig då jag hela tiden fick för mig att hon var på väg att riva, och stannade upp för att lägga henne, för att sen få inse mitt misstag och kasta mig framåt igen - och samma sak om och om igen. Fruktansvärt fumligt, och att hon inte river där är ett jäkla under :P Fina hund!
Med Stella på samma bana blev det ett riktigt bra lopp och vi vann hoppklassen, vilket innebar en ledning inför agilityloppet.
Vad händer där? Jo, ingenting annat än att vi diskar oss på sista hindret.... Vilket innebär att vi inte kvalar till DPAC's final i år. Jag är SÄMST på cuper, speciellt när jag går in med ledning på slutet. Kommer aldrig kunna prestera på SM när den dagen kommer, det är en sak som är säker.
Stella gick hur som helst väldigt bra - är väldigt nöjd med hennes fart och attityd.
Frejas agilitylopp gick ut på att puscha på henne en aning, då vi ändå redan hade en disk i bagaget. Och vad GÖR hon - jo, hon går igenom loppet utan rivningar - IGEN! Fatta! Inte en endaste jäkla bom ner! Jag är så himla, himla glad och nöjd över min duktiga hund som verkligen, verkligen anstränger sig! Hopptekniken förbättras för varje dag och man ser hur hon tänker till numera :)


FANTASTISK dag med alla bästaste hundungdomare, som gjort sitt absolut yttersta för att tävlingen ska bli lyckad - och jag är så nöjd med allt och alla :) Inga sura miner någonstans, och härlig positiv stämning hela dagen, tillsammans med strålande sol. Det kan nog inte bli bättre!

Finaste pappsen och Alice kom på cykelbesök och tog ut mina hundar på en promenad, samt iakttog mitt arbete, vilket såklart var väldigt roligt! :)

Jag har haft närmare ett tiotal kursare som debuterat idag, och oj så stolt jag blev över att se dem på banan. Så duktiga alliallihopa! :) Ni är bäst, hela bunten!

Inga kommentarer: