onsdag 17 december 2008

Den 15:e december.



Klockan 14.00 den 15:e december fick jag beskedet vi länge har vetat skulle komma. Hur mycket man försökt ha kvar hoppet och styrkan så var det som hände oundvikligt.

Min mamma, Kajsa Fahlgren, världens mest fantastiska människa, hustru och mor lämnade vår värld för en bättre, smärtfri värld.

Min mamma har alltid varit den varmaste, mest godhjärtade kvinna som någonsin funnits. Det kan varenda människa som någonsin träffat henne intyga.

Hon la ner sin själ i sitt arbete med sjuka människor och stöd för anhöriga. Jag kan inte räkna upp många människor som jag vet har varit så uppskattade som min mamma.

Jag är glad över att hon inte har ont längre, hennes lidande är över och det behövde inte pågå länge. Det gick oerhört fort från det att vi fick beskedet i början av augusti. Men jag vet i alla fall att hon inte har ont där hon är nu.

Vi i familjen sitter mest och håller varandra i handen, försöker stötta varandra så mycket som det går, och gråter mest hela tiden. Vi har framme kort på varenda ledig yta i lägenheten och kan ändå inte stirra oss mätta på denna underbara person som har lämnat oss. Vi tittar på familjevideos och där är det lite svårt, för det känns som att jag har haft två mammor.

En som har varit frisk, stark och glad under hela mitt liv. Sen en som varit sjuk, svag och haft ont under några månader av mitt liv. Att den sjuka är borta, det har jag accepterat. Jag vet att jag inte kommer att få se henne igen, men den friska - MIN mamma. Henne förväntar jag mig se vilken sekund som helst.

Hon är en sådan levande person, och det faktum att jag aldrig kommer att få se henne igen är det mest otänkbara jag någonsin kan tänka mig.

Jag vill höra hennes röst, se hennes fantastiska leende, bli omfamnad av hennes mjuka armar och pussa på hennes lena panna.

7 kommentarer:

Anonym sa...

Så fruktansvärt Elin, jag tänker på dig och din familj och hoppas att ni kan stötta varandra. Skickar en styrkekram till dig, även om jag vet att det inte betyder något i den här svåra stunden. Sköt om dig!

Anonym sa...

Jag älskar dig, jag tänker på Dig, Sara, Alice och Mats hela tiden.
Du vet att jag finns här närsomhelst!

Anonym sa...

jag har inte ord för detta! jag känner inte dig så bra, men att förlora den man älskar är alltid alltid hemskt!
jag tänker på dig & familjen i denna svåra stund!!
ta hand om dig!!
en fin kram skickas!!

kramar Linnéa

Anonym sa...

Vi har inte hörts på flera år Elin. Men det här är så fruktansvärt så jag blir tårögd. Jag lider verkligen med dig och det är för att jag vet precis hur du känner dig. Min mamma var också sjuk och gick bort hastigt när jag var 14. Vet inte om du minns det. Mina tankar går till dig och din familj nu i alla fall. och är det något får du gärna höra av dig. MASSA KRAMAR //Bettan

Anonym sa...

Tänker på dig Elin i denna svåra stund.Livet är orättvist och omänskligt hårt ibland.Svårt att hitta tröstande ord för det finns inga egentligen...Hoppas iaf Stella kan ge dig lite tröst så som bara djur kan, genom att finnas vid ens sida och sprida sin värme och kärlek när man har ont i själen...Jag finns här om du behöver hjälp med passning,dygnet runt, när som helst.(självklart utan ersättning)kram/Anna

Sus sa...

Nej men herregud Elin! Detta har jag verkligen missat! Gumman så fint skrivit! Detta är fruktansvärt svårt att läsa utan att mina tårar rinner utmed min kind! Jag tänker på dig och de dina!

Stora kramar Sus

Anonym sa...

Hej Elin. Du vet inte vem, jag är, men jag hade kontakt med Din mamma när sjukdomen började yttra sig. Hon mådde dåligt alldeles för ofta. Har aldrig träffat henne, men pratat med henne i telefon o messat till varandra. Kajsa berättade om sin sjukdom o om behandlingen. Hon lovade att höra av sig när hon blev frisk. Jag har väntat. Nu vet jag varför hon inte hörts av. Kajsa var en fin o go människa o jag vet att Du kommer att träffa henne igen. Hon är hos Dig o Dina syskon just nu. Kajsa pratade mycket o gärna om er. Ni betydde mycket för henne. Ha ett gott liv o minns Din mamma så som hon var, när hon var frisk.