söndag 14 december 2008

Julstök och julbök

Helgen är över, Sara har åkt hem och imorgon kommer Emma tillbaka från Uppsala.


Igår bakade jag och Sara julgodis - rostade mandlar, Mozartkulor och smörkola. Jag brände så klart vid första satsen med smörkolan. Sara undrade upprepade gånger om kolan verkligen skulle koka så kraftigt på hög värme? Jaaa, det är inga problem. Jag vet vad jag håller på med svarade jag bara övertygat. Tills jag rör lite till i kolan och undrar varför den har blivit så mörk? Sara skrattade bara.


Det blev en till sats som blev jättelyckad som tur var. Jag hade dock lite för mycket olja i pannan så de blev nästan lite flottiga när vi skar upp dem och vek in dem snyggt i smörpapper. Mandlarna blev kollosalt goda och jag har gjort ytterligare en sats till idag som jag smaksatte med lite kanel, blev smaskens! Gjorde även en till omgång smörkola som jag smaksatte med pepparkakssmak. De blev verkligen uuurgoda, men eftersom jag inte ville ha kolorna för flottiga så jag tog lite mindre olja i pannan. Men istället så tog jag ju så klart för LITE så det blev ett h-e att få upp kolan ur pannan istället. Hehe, det blir då aldrig riktigt bra.


Så här helgalet såg det ut när vi gjorde rostade mandlar!


"Röra hela hela hela tiden" Mozartkulor i förgrunden
Så här fina blev mandlarna till slut!

Inga kommentarer: