onsdag 31 augusti 2011

Igår efter jobbet så mötte jag upp Hanna och Emma N vid klubben och vi gick ut i skogen för en svamppromenad. Vi hittade ett fåtal vanliga kantareller, lite lingon, några björnbär och när vi var på väg tillbaka en hel hööög trattkantareller! Vi fick alla tre ihop två fulla bajspåsar vardera och nu ligger de på tork här hemma...Vi kunde ha fortsatt plocka en bra stund till, men vi fick bråttom tillbaka till klubben då det stod Sommarträning på schemat. Emelie W, Nicke och jag var där som instruktörer och det kom ett helt gäng med träningssugna hundungdomare som ville ha hjälp med jyckarna. Det blev en väldigt trevlig kväll och Nicke och jag avslutade med slalomträning för hundarna och Egon imponerade stooort! Projekt slalom är med andra ord igång och vi började med att ha en massa föremål runt omkring slalom som jag sedan flyttade närmare pinnarna. Jag flyttade även in leksaker så att Freja var tvungen att springa över dem... Det gick bra med bollar, men svårare med kampflätan... Flyttade ut den en stund och då gick det bättre och jag kunde flytta in flätan i slalom lite senare. Pinnen ni ser Freja runda innan slalom, hade vi först som störning i början av slalomet - men det blev omöjligt för hundarna att se vilken som var rätt pinne att runda, så vi flyttade ut den... Utan att jag tänkte på det, så skickade jag Freja runt pinnen mot slalom (som ni ser att jag på filmen gör medvetet) och det hjälpte henne att hitta ingången jättefint. Så det som var tänkt att vara en störning från början blev istället en jättebra hjälp!
Jag var väldigt nöjd med Freja under kvällen och vi hade höga procent i lyckanden. Tränade även på att stanna till och låta henne själv ta klart hela och även det gick väldigt bra!




Idag har jag och hundarna varit ute på en svamppromenad till och vi utgick från vårat trattisställe från igår. Gick omkring på måfå i skogen och på 6-7 olika ställen hittade jag mängder med trattisar. Blev två fulla påsar till idag, och på vägen hem passade jag även på att plocka lite björnbär! Jag förstår verkligen varför det är så dyrt med färska björnbär i affären, för hujedamig vad ont de gör att plocka!
Freja har sprungit runt och plaskat omkring i den blöta skogen, medans Stella fick hålla sig i koppel nära mig. Det var skarpa skott på militärfältet, och vem som helst hade blivit vettskrämd kan jag intyga. :-(
När jag flummade omkring i skogen så hittade jag en himla massa svamp, massa konstiga sorter och blev väldigt nyfiken. Hittade bland annat en helt lila svamp, lite luden, och sedan även den här vita, vackra svampen. Någon som känner igen den?

Inga kommentarer: