tisdag 6 juli 2010

Svetten rann och pinnarna uteblev.

I fredags så blev jag upphämtad av Emma utanför mig och vi begav oss mot Karlskrona runt 19-tiden. Det blev middag i Borås och resan fortsatte med allsång på högsta volym. Det blev till och med inhandling av en ny sommarskiva då vi ville ha mer att sjunga med till! Trots glidande raggare i Värnamo, eller var det Tranemo kanske, så kom vi till slut fram till Skönstavik camping i Karlskrona och kunde komma in i våra lilla stuga runt midnatt. Det var tidig uppgång på lördagen och klockan 07.00 befann vi oss på tävlingsplatsen och satte upp tältet vid Bana 3 där helgens klass 1 skulle gå. Sen var det dags för mätning av våra småskruttar. Egon låg precis på gränsen mellan blev i small/medium men hamnade till slut i medium när han sträckte lite extra på sig. Freja hamnade på 46 cm, tre cm över mediumgränsen.
Under dagen visade det sig att våran tältplats hade varit den absolut bästa då vi fick skugga så gott som hela dagen och vi hade det galet skönt. Det blev mycket springade med vatten, kylfiltar och på med keps och solglasögon hela dagen. Våra hundar tyckte jag klarade av värmen riktigt bra, de drack bra och kändes inte påverkade under loppen - vilket såklart var jätteskönt.

Frejas första lopp var Agility 1 och jag måste erkänna att jag är nöjd med henne där. Hon springer förbi A-hindret, för att jag passar på att rätta till linnet då - who can blame her?! Och sen slarvar jag med handlingen lite grann, vilket orsakar vägringar. Dock klev hon på långhoppet och kontaktfälten var inte kalas. Blev en disk till slut.

Stella började dagen med Hopp 2 och det var en rolig men svår bana! Självklart så tjuvstartar den lilla råttan och det blir tokigt i starten med ett rivet långhopp. Men jag är jättenöjd över Stellas sug genom banan och att jag faktiskt kör så offensivt som jag gör! Det är jag nöjd med! Sen trycker jag ut henne vid hopphindret och missar totalt släpet som hon springer över, och diskar oss. Mycket nöjd med första delen av banan!

Freja gör även i Hopp 1 en mycket bra diskat lopp. Hon diskar sig när hon kommer ur en snäv sväng från tunneln, mot ett hopp och smiter under. I efterhand ser jag tydligare att svängen är svår och att det inte kan ha varit så lätt för Freja. Det blir definitivt en sväng vi tränar på hemma snart! I övrigt lyssnar Freja på alla kommandon jättebra. "Fram" suger hon på som alldrig för och jag var exstatisk i mål över detta. Duktiga hund!



Agility 2 med Stella var inte alls min typ av bana då den, åtminstone inte för mig, inte lämnade mycket möjligheter. Det ledde till att jag körde extremt defensivt och det blev ett mesigt lopp. Stella var okej :-)

Tävlingarna var klara vid 16 tiden och jag och Emma begav oss hem mot stugan med fyra trötta hundar, och mattarna ännu tröttare. Vi beslöt oss för att traska till hundbadet som vi hört talas om... Tyvärr inte något att hänga i granen men självklart ville Stella bada ändå och drog faktiskt med sig badkrukan Freja som åter igen visade tecken på att inte ha någon aning om hur man simmar. Badet fortsteg dock inte riktigt som planerat när stackars Emma tog ett litet steg åt fel håll på bryggan och hamnade i ofrivilligt i plurret.
Kvällen fylldes av kalldusch på campingen, pizza-middag på restaurangen och kvällspromenad. Sen blev det en hel, hel del asgarv i stugan innan Elin somnade som en stock vid nio.

Det fortsatte att diskas på söndagen där Freja tar fel tunnelingång i agility 1 och sedan trillar av balansbommen tjugo gånger eller så. Förstår inte riktigt vad som pågick i hennes lilla huvud :-) Men hon gjorde ett bra lopp ändå tycker jag.
Frejas lopp i Hopp 1 var utan tvekan ett av de bättre och vi går runt på fem fel och en bra tid. Kändes kanonkul. Vi hamnade på 14:e plats av 65 startande, där 34 hade gått i mål.
Stellas runda i Hopp 2 kändes inte alls dum till en början och trots en vägran är jag nöjd med mycket. Det blir dock en disk när jag gör bakombytet på fel ställe.
Agility 2 var en lite roligare bana denna gång och utmaningarna kändes enbart positiva. Dock var jag galet vimmelkantig av värmen och snurrar runt på banan som en klant. Glömmer bort banan flertalet gånger, vet inte vad min hund heter eller vart jag ska. Så blir det ibland :-)



Har i vilket fall som helst varit en galet rolig helg med fantastiskt sällskap, roliga banor, bra domare och trevliga funktionärer. Har varit väldigt bra organiserat och var lätt att pussla ihop det när mina starter krockade. Kommer åka tillbaka till Kalle-K nästa år :-) Tack för en kanonhelg Emma!

Inga kommentarer: