tisdag 10 augusti 2010

Agilityläger 5-8 augusti

Dag 1:
Klockan 13 i torsdags så mötte vi upp resten av deltagarna för lägret, våra instruktörer Jenny & Zejlko och lägerledarna Hanna och Linn för årets händelse :-) Agilityläger på GMBK! Efter att jag och Emma tagit en promenad med våra små vidunder så började lägret med en liten genomgång av helgen, presentationer och sen hade vi teoretisk genomgång på kontaktfält hos Zeljko och slalomträning hos Jenny. Sen blev det pizzamiddag, smaskigt värre! Efter det var det slalomträning för Freja och mig, och det funkade fint. Freja fick även en introduktion av Jenny av hur man tränar slalom med bågar, mycket användbart! Det blir det mer av i fortsättningen. Kontaktfälten hos Zeljko gick käpprätt åt skogen, Freja hoppade som en galning - något hon inte gjort förut! Och jag var förkrossad..! Jag som gått och trott att kontaktfälten är hennes starka kort, men ack så fel jag fick. Det blir att träna om, fortsätta med targeten den här gången och utöka nosduttarna!
Dödströtta somnade vi i vårat fina hotellrum, i sällskap av Rebecka + Wilma och Sofia + Mitch.
Dag 2:
Det blev banbyggnad på morgonen och sedan var det dags för handlingsträning för Jenny. Det gick bitvis ganska bra, även om Freja var lite tossig :-) Som vanligt får man fantastiska nycklar med sig, efter ett pass för Jenny. Framförallt fick vi tips på en grym form av startträning, som innefattar frivilliga beteenden och passar Freja som handen i handsken.
Det blev handlingsträning även för Zejlko på eftermiddagen och där började tröttheten tränga igenom radikalt. Freja hade lite problem med starterna, och vi fick kämpa hårt för att få det att funka - men det förbättrades. På kvällen var det lagtävling på hotellet, där vi kämpade hårt med våra träningsgrupper. Jag hamnade själv med en härlig blandning med tjejer från hela sverige - team Fantastic Får. (grupp 4, med vallhundar :-) Linnea, Rebecca, Sofie och Caroline - tack för trevligt sällskap och grupp pepping under helgen!
Dag 3:
Det blev ännu mer handlingsträning för Jenny och vi fick nog ett litet genombrott när det gäller att skicka Freja på större avstånd. Dock var hon galet, galet trött efter två dagars agility - och ja, hon orkade helt enkelt inte riktigt.
Efter lite vila var det dags för ett pass för Kroaten igen, och där gick det faktiskt bättre. Vi tränade på kommandot back och Freja jobbade på otroligt bra! Hemskt nöjd med det passet! :-) Här kunde jag dessutom ha Freja lös när jag gick fram och tillbaka mellan hundarna i våran grupp, och var galet nöjd bara med det...! På kvällen vankades det poängpromenad, med frågor om alla deltagarna på lägret - hemskt roligt men ack så svårt! Dock så räckte våra poäng från dagen innan, och Grupp 4 (aka Fantastic Får) tog hem segern :-)
Det blev en sen kväll, och åter igen så däckade vi utmattade i våra sköna sängar.
Dag 4:
Så var det dags för sista dagen på lägret, sorgligt men sant. Det börjades med en agilitybana som vi fick springa ett varv på, för att sedan få en utvärdering på av Zeljko. Freja var lite för kocko i huvudet för att vi skulle hitta något ordentligt samspel (under båda loppen) men det var bitvis en del saker som jag var ganska nöjd med ändå... Efter lunch var det dags för hoppbanan, och där gick det mycket bättre! Vi fick till fina back-svängar, och en rätt så snygg Jaakkosväng om jag får säga det själv :-) Det blev dock lite fel när jag glömde titta vart jag skulle och sprang lite åt fel håll ;-) Efter utvärdering från Jenny så var det dags igen, då skippade jag Jaakkosvängen, såg vart jag skulle bättre och fick till en runda med endast en rivning - oj så glad jag var!
Bilder av Emelie Magnusson och Johanna Mamrelund
Tack alla medverkade för en riktig kanonhelg!
Frejas sista hopplopp på söndagen.

1 kommentar:

Sofie & Diezel sa...

Verkligen jätteroligt att ses i helgen, och TACK för dina peppande ord! :) Jag får låtsas att jag har dig sittandes på min axel, skrikandes ROTTWEILER på framtida träningar och tävlingar ;) hihi.