tisdag 31 augusti 2010

Om jag hade vetat hur lång, kall och utdragen lördagens tävling skulle bli när jag vaknade på morgonen, är chansen stor att jag krypit tillbaka ner under täcket direkt igen. Istället åkte jag mot Borås 06.45 och hann precis få upp mitt tält + tillbehör på tävlingsplatsen, precis tills det var dags för banvandring.
Det var en hoppklass för Freja och det gick helt enkelt inte riktigt som planerat. Började med att jag planerade starten dåligt, startade för tidigt, det blev en del rivningar, två vägringar och gjorde om slalom minst tre gånger. Slutade på circa 30 fel till slut – poängrekord :P Sen var det dags för agilityklassen där jag var laddad att köra på för fullt. Vi hann dock inte så långt då Freja smet bakom ryggen på mig efter första hindret och sprang upp på balansen. Oj, så arg jag blev. La henne ner och fortsatte, sen flöt banan på riktigt bra om jag inte minns fel och jag var JÄTTENÖJD med kontaktfälten på alla tre balanshinder. Hon tog dom kalasfint om jag får säga det själv och lyssnade fint på fri-kommando. Slalom gick dessutom bättre detta lopp.På den öppna hoppbanan var det Stellas tur, och hon gjorde ett jättefint lopp, där vi fick fem fel i slalom och slutade på en 10:e plats totalt. Freja gjorde också jättebra ifrån sig, men drog på sig en vägran (mitt fel!) och en rivning, annars var jag galet nöjd med henne i det loppet och hon låg bättre i starten här.





När det var dags för klass 2 så var ovädret över oss på riktigt, vi hade nu suttit i åtta timmar och väntat på att klass 1 skulle bli klart, och vi var lagom trötta o kalla. Men kvar var vi....! Jag tog ut Stella för uppvärmning inför Agility2 (där vi inte alls ville prestera egentligen) för att se hur hon verkade, och trots åskmuller så verkade hon riktigt på! Vi startade, och halva loppet sprang hon på okej, men långsamt, långsamt i slalom. Sen så kom hon igång, och det var med stor förvåning vi kom i mål felfria....! Dock började paniken komma krypandes då fler och fler ekipage diskar sig eller får fel... Och visst blev det som jag inte ville, VI VANN Agility2 och Emelie kommer hurrandes tillbaka med resultaten, men avslutar som tur var (nästan) samtidigt att vi dessutom dragit på oss tidsfel - tack gud för det! Så det blev en klassvinst till i agility2, men utan pinne! :-) Oj, så glad jag blev!
När det var dags för Hopp2 så var Stella dock inte så glad längre, så jag körde Freja utom tävlan för första gången i klass2. Jag var ganska nöjd med loppet, (klippet ovan) om man tänker på att vi sprang i lervälling som hette duga och att det var Frejas fjärde lopp för dagen. En bra bana, och vi ska hem och träna på tunnelpassagen där vi får våran första vägran.

Inga kommentarer: