söndag 5 december 2010

Hejdå Ärtan

Igår så rullade Ärtan ner för s-backen för sista gången, och min parkering står nu ekande tom. :'( Lite sorgligt känns det allt, då jag haft Ärtan så länge och den har troget tagit mig land och rike runt utan att knussla. Så lite tomt kommer det att bli minsann.
Igår åkte jag till Jeanette med Freja, och vi fick oss två riktigt svettiga pass i fårhagen. Jag hade fyra par byxor på mig, tjock stickad mössa och fick pulsa runt som en galning och jaga fåren - samtidigt som jag fick springa fram o tillbaka till Freja för att få henne att förstå det nya "vallningskommandot" - lie down. Vi har använt "ligg" länge nu, men känner att det förstör mitt tävlingskommando mer och mer, så nu blir det inget mer "ligg" i fårhagen. Vallningen gick ganska bra, och hade klart gått bättre om Freja fattat vad jag babblade om - men det ska vi nog få ordning på med snart.
Blev lite fika inne hos Jeanette i hennes fina hus innan vi åkte hemåt igen. Väl hemma blev det lite röjning av bilen innan vi åkte upp till GMBK där vi mötte Tina, Johan, Meya o Theo och tog en promenad i snön. Vi gick sedan igenom hela lydnadsprogrammet jag och Freja, och fick kommendering av Tina. Det mesta gick ganska bra, men apporten gick skit. Haha. Blir att lägga lite extra krut på den nu under veckan.
La sedan en liten stund på att köra fritt följ, raksträckor, utan koppel. Freja måste sluta förvänta sig vad vi ska göra hela tiden. Blev ett riktigt bra pass och jag är jättenöjd med hennes attityd! Tack Tina & Johan för massa bra tips!
Efter träningen fick jag skyyynda mig hem, slänga hem hundarna och fick sedan åka till tre olika bensinmackar för att hitta en med en fungerande dammsugare. Fick dammsugit Ärtan, tvättade den utvändigt med schampo och allt och sedan kom det folk ifrån självaste Bollebygd för att titta på den. Mannen som var med, som verkade kunna lite om bilar, var jätteimponerad av Ärtans skick - det ni! Så det blev att Elin fick 12,000 kronor och de fick åka hem med en fantastisk bil.
In i lägenheten, racerröja och sen kom Tina o Johan hem till oss för lite spelkväll. Tina lyckades (på något vis) vinna TP och det blev en bra kväll med rödvin, pepparkakor, snacks och mycket skratt.


(jag har ingen aning om hur man vrider på videoklipp, så vill ni se det här får ni vrida på huvudet, haha)

3 kommentarer:

Jackie + Chip/Nova&Enzo sa...

Snyggt!
8 i poäng på Linförigheten
OCH
10 i poäng Hopp över hinder
Grattis!
Kram
Jackie

Sofie sa...

Vad ni har utvecklats Elin! Jätteduktiga är ni!!:)

Eva-Karin sa...

Tycker det ser ut som ni är jätteduktiga! Lycka till på tävlingen, då ska du inte till götene på lördag och tävla agility eller?
Kram E-K och Lotta :)