söndag 12 december 2010

Våran första lydnadstävling

Så var den äääntligen avklarad - våran första start i lydnadsklass 1.
Det blev lite hipp som happ med poängen, då Freja var helt lost i skallen bitvis och studsade omkring som en tok - men överlag är jag jättenöjd! De poängen vi fick var riktigt bra!
Det börjades med platsliggningen, som jag fick stressa till och det blev dumt redan från början. Hon ligger jättebra, tills dess att en hund reser sig och toookrusar iväg, det blev för mycket för min lilla Freja (och flera andra hundar) som dundrar upp, men kommer till mig. Efter att den tokrusiga hunden till slut fångats in (och min hund vrålskällt ett bra tag) så blir vi ombedda att börja om. Då var Freja yberstressad, och reser sig nästan på en gång och följer med mig.
Platsliggning: 0
Tandvisningen var näst inpå och där lät jag Freja bara gå fram och hälsa, hon lägger huvudet mot domarens knä, kramar om honom lite och bryr sig inte alls om själva tandvisningen.
Tandvisning: 8
Vi hade fått startnummer 10 och fick vänta en liten stund innan det var våran tur. Fick som tur var lugnat ner Freja under tiden och vi värmde upp i godan ro. Innan det var våran tur var hon jättefokuserad och inmarchen kändes kanonbra! Tjohej sa Freja bara när tävlingsledaren kommenderade framåt marsch första gången och hundrackaren hoppade omkring som en studsboll under hela linförigheten. Hon nosade, hoppade, studsade och märkte nog knappt att jag var där. Stollhund :-) Lite synd såklart då jag vet hur jäkla bra hon kan egentligen, men vad 17 gör det!? :-)
Linförighet: 0
Fick liiite mer fokus med henne när kopplet var borta och det var dags för läggande under gång. Hon gick i bra position, la sig på kommando och låg kvar tills jag kom tillbaka och bad henne sätta sig. Kändes kanonbra!
Läggande under gång: 8
Träningen innan vi gick in på planen gick sådär när jag skulle lämna henne, så var lite nervös inför inkallningen. Men det behövde jag inte vara. Hon satt kvar jättefint och kom som ett skott!
Inkallning: 10
Hade nu lite mer fokus med min jycke och sen så var det dags för ställandet, där hon hade bra position och stannade bra på kommandot, men tog sedan tydligen något steg. Stod kvar jättebra och jag är jättenöjd!
Ställande under gång: 8
Sen så hade vi våran akilleshäl; apporten, och där är jag faktiskt jättenöjd med hur hon betedde sig. Hon tog den innan tävlingsledaren kommenderade (men vem bryr sig) ställde sig upp och höll den en stund innan hon tappade den. Dock tog hon upp den och lämnade av den. Det är jag jättenöjd med, men konstigt nog så var inte domaren lika nöjd, haha.
Apporten: 0
Sista momentet, hopp över hinder gav oss ett bra avslut. I efterhand kunde jag ha valt ett bättre avstånd och då hade hon satt sig bättre. Hon kom i full fart, slog i emot mitt ben lite grand, vilket gjorde att vi fick lite avdrag på avslutet. Sjukt nöjd ändå!
Hopp över hinder: 9

Överlag så hade Freja väldigt svårt att koncentrera sig, who can blame her och vi hade lite svårt att hålla koll på varandra mellan momenten. Freja ville gärna krama om tävlingsledaren innan apportmomentet istället för att sitta hos mig, och helheten blev sådär.
Helhetspoäng: 6
Överlag så fick vi höga poäng, när vi väl fick poäng :-), och det gjorde mig väldigt nöjd!
Totala poäng: 102
Den 26/12 satsar vi på Kungsbackas tävling och hoppas på en bättre platsligging och lite mer fokus under linförigheten. :-)
Mina fina duktiga vänner har alla gjort en fin tävling, och man kan samanfatta det som att Freja inte är ensam om att ha problem med platsliggningen, hihi.


Underbart att tillbringa min första tävlingsdagen med er - skulle inte klarat en sekund av den utan all coachning, peppningar och stöd. Ingen nämnd ingen glömd! Ni är bäst :-)

3 kommentarer:

Sofie sa...

Bra jobbat båda två!!
Ni är superduktiga, och förstapriset kommer det inte dröja länge innan ni har. fin debut elin.! KRAM

Camilla och terroristerna sa...

Jätte bra jobbat!
Oliver hälsar till er :)
Kram

Eva-Karin sa...

Ojojoj vad duktiga ni är. Grattis!
Jag och Lotta är väldigt imponerade :)
Kram