måndag 20 december 2010

Hundträning o mys!

Det var jätteunderligt att stämpla ut för sista gången i fredags, och säga hejdå till kollegorna för sista gången. Jag har nog fortfarande inte riktigt fattat det, känns mer som att jag har semester. Har fortfarande inte riktigt släppt det. Men det kommer nog snart :-)
På lördagen tog vi en lång, härlig förmiddag hemma jag, Peter och hundarna - jättemysigt. Vi tog en runda på torget och jag fick ordnat lite med de (nästan) sista julklapparna.
Vid 16 blev jag inskjutsad till Liseberg av Peter, där jag mötte upp Hanna för en snabbrunda bland juleljusen. Fullt med folk - kan tilläggas, men fick shoppat lite grand där också :-)
En stund senare satt vi på en italiensk restaurang ett stenkast ifrån Scandinavium och bönderna Jenny & Nettan joinade oss. Det blev riktigt god mat, men katastrofal service. En sån sak som avgör om man går tillbaka eller ej? Hur gör ni i ett sådant fall? Maten var verkligen supergod, och servicen superdålig. Vad är viktigast?

Det blev efter en snabbt uppäten middag en rask promenad till konserthuset där vi möttes av Jane och Nettan S som var laddade inför kvällens julkonsert.
Och vilken konsert...! Jag vet inte ens om det är någon idé att försöka förklara hur fantastiskt bra konserten var...! Det var sex stycken ofattbart musikaliska artister, som spelade drygt en miljon olika instrument vardera och hade otroliga sångröster. Ni får ett smakprov på underverken :-)
I söndags blev det ytterligare en ganska så lugn dag, vi tog det lugnt på förmiddagen och sen så tog jag med mig hundarna till ridhuset i Kungälv där det vankades lite agilityträning tillsammans med goaste Anna! Stella visade prov på riktigt bra slalom, och när jag la manken till så fick vi till flytet i en kombination med snabba framförbyten. Den lilla tanten hade bra fart och var taggad - vilket bådar gott inför MyDog! Vi kör på med lite kontaktfältsträning här inne i vardagsrummet så länge med, och hoppas på det bästa :)
Freja fick springa en runda hon med, och gick riktigt bra. Hon skäller dock mer och mer, men höll sig fokuserad innan och gick fot ända fram till starten där hon exploderar så fort jag gör mig redo för att lämna henne... som vanligt. Slalom gick URBRA! och jag är supernöjd med mycket. Dock är långhoppet vår fortsatta akilleshäl (hathinder!), men det får vi ta itu med till våren :)
När Anna åkt hem och alla hindren var borta så blev det ett lydnadspass för mig och Freja. Vi hann även med en platsliggning innan Anna åkte, men det gick sådär. Hon gick efter mig första gången, men låg bra andra. Rackarhund...!
Fick sen tränat lite med spegel, vilket var jättebra under läggandet o ställandet under gång. Kanon att kunna se exakt vad hon gör och när. Använde en hel del leksaksbelöning - och det funkade bättre än vad det har gjort förut. Hon har blivit så uppspeedad att hon inte har kunnat koncentrera sig, men nu med en ny leksak - så gick det lite bättre :-)