lördag 25 december 2010

Upp o ner.

Jag överväger verkligen att ge upp det här med lydnaden då och då, för på tävling är det inte alltid så jäkla kul när man har en Freja i andra änden av kopplet.
Det var tävling i Kungsbacka i morse, samling 0700 och vi drog nummer 8 - lagom tyckte jag. Vi hamnade i platsliggningsgrupp nummer 2 men jag trodde nog att vi skulle bli utkastade redan innan den satte igång då Freja skällde konstant och domaren tittade oroligt på oss. Dock låg hon jättebra, fick avdrag för dubbelkommando men en 8:a till slut. Kändes helt okej.
Tandvisningen gick som sist, hon går fram när domaren kommer, tyvärr så gillade inte den här domaren det lika mycket som han som dömde sist - och efter två försök fick vi en nolla.
Det var ju ridhustävling som ni kanske minns, och hundarna innan oss hade mycket problem med bajsätande och springkutande. Freja är lite flygig i linförigheten, men absolut inte som förra tävlingen. Nu gick hon riktigt bra bitvis även om vi fick ett par vida svängar och hon hoppade lite i språngmarchen. Tänkte mig en 6:a eller 7:a kanske... Men vad får vi? Jo, en 0:a. Våran förra 0:a förtjänade vi verkligen, men det här var väldigt hårt dömt. Det visade sig senare att väääääldigt många ekipage fått 0:or på linförigheten, och de andra väldigt lågt.
Läggandet under gång fick vi en åtta på då hon reste sig innan jag givit kommando. Inkallning 9,5. Hopp - 9,5. Det var väl ungefär de poängen vi fick ja? Noll på resten av skiten. Resultat: 87,5 p.
Domaren som varit väldigt tvär innan mjuknade dock lite efter sista momentet och sa att hunden kan bli jättefin om man fortsätter och att hon var imponerad över mitt lugn (!!!!) Jag som gått omkring med hjärtklappning och andningsvårigheter under hela programmet. Lugn var det sista jag kände mig....
Vi var hemma redan 10, vilket var rena lyxen! Det skulle aldrig hänt på en agilitytävling ;) Har nu fått ta mig en välbehövlig dusch, och ska nu gå ut på långpromenad tillsammans med pappa och hundarna.

3 kommentarer:

Sofie sa...

FÖrstår att du är besviken över nolla på foten - surt med så hård domare.! Men ta åt dig av de bra domaren sa, och de övriga fina poängen. Ni har utvecklats så mycket, så fort, Elin. Och det är ingen brådis, (även om man såklart vill det ska gå fort)ni kommer hinna ta en hel hög med förstapris. Det viktigaste är att du låter det ta tid, att du ger er en chans att jobba ihop er även på tävling. Freja är en hund med mycket driv, inte lätt att hålla ihop all energi alla gånger ;) NI ÄR SKITBRA ELIN! Många kramar!!!

Hanna aka Lilla My sa...

Tror inte det blev så många förstapris den dagen, med så mycket gott på marken. Det är bara att köra på och sikta mot nästa tävling!

Mia sa...

Nä usch vad tråkigt med en så hård domare :(. En 0 ska ju komma om momentet inte ens är utfört! Och jag har fattat det som att nästan alla fick 0 på linförigheten, så hård ska man ju inte vara i en Lkl 1!

Nä, ruska av dig denna tråkiga erfarenhet, och kom snart igen! Snart kommer allt lossna så ni skönjer fina framgångar även på lydnadsplanen :D!