torsdag 27 augusti 2009

Idag har Freja varit helt ensam för första gången, och jag kan meddela att hon icke har varit sysslolös! När jag kom hem, så har den lille skiten hämtat inte mindre än mitt överkast till sängen (dubbelt), två filtar, två stycken stora hundbäddar som låg under sängen, ett gäng strumpor och en kudde och tryckt ner mellan soffan och soffbordet... Hon har inte bitit sönder någonting, inte alls, utan antagligen bara legat och snuttat och tuggat lite försiktigt på de.
En rolig grej var dessutom att kvar i sängen låg täckena och kuddarna, precis i ordning. Som om någon lyft av överkastet... Förstår inte alls hur hon lyckades dra av det så skickligt!
Hundbäddarna är ca 1,5 m+0,5 m stora - dvs ganska stora för en liten Freja och överkastet väger bra många kilo och täcker en dubbelsäng i vanliga fall... Hon har med andra ord haft saker att göra :-)

Jag har inte suttit still många sekunder idag, direkt efter jobbet kom jag hem och tog ut Freja. Vi tränade på en gräsmatta i närheten och höll nog på i sammanlagt 45 minuter. Tränade inkallning, stanna kvar, häråt och fot. Hon var riktigt duktig! Jag hade med mig klickern ut för första gången och det känns som att hon lysstrar fint till den! Det gillar vi!

Jag och Stella har varit iväg på Andreasträning i tre timmar tillsammans med Emma, Cillen, Linn och Camilla.
Jag har fått bra hjälp från Andreas, framför allt gällande Stellas ljudkänslighet. Jag har länge vetat att en stor del av problemet ligger hos mig, jag utgör inte en trygg ledare för henne i de situationerna - det vet jag om. Problemet är att jag inte har vetat vad jag ska göra för att ändra på det. Har fått bra råd av Andreas och det känns redan mycket bättre!
Var riktigt roligt att köra lite agility igen! Vi har inte tränat mycket det senaste, även om vi har tävlat lite då och då.... Ska se om vi kan åka upp till klubben på söndag och träna lite :-) Kontaktfälten kändes ganska så bra idag, till och med på A-hindret!
Nu är jag totalt dödstrött, har dunderont i huvudet efter för lite vattenintag och lite många tårar... Anna och Nellie kom hit en liten stund och det var så underbart att se dem! Stella och Freja har nu legat i soffan och tuggat på massa smaskiga ben. Matte gick lös i djuraffären förut och handlade smaskens för 300 spänn. Men Stella tuggar mer nu sen Freja kom så det kommer säkert att gå åt inom kort :-)

3 kommentarer:

Anonym sa...

"Kontaktfälten kändes ganska så bra idag" Hm... Urbra skulle jag vilja kalla dem :D

Camilla sa...

Hej!
Lipton är inte riktigt lika glad i vatten som Stella, men det är det nog svårt att vara:)
Det var roligt att vi sprang på varandra häromdagen.
Vi åker till Vänersborg och tävlar i morgon, så söndag får bli en vilodag för Liptons del, men jag kan ev ta med mig Treo upp och miljöträna honom lite på söndag. Vi kan väl höras söndag fm och se hru det blir?
Kram

Camilla sa...

hur menar jag ju..