onsdag 26 maj 2010

Blandade aktiviteter

Igår kväll sken solen när jag slutade jobba vid åtta och jag var träningssugen! Hem, hämtade hundarna och mötte sedan upp bästaste Malin och lilla Ella på klubben. Vi körde ingen bana, utan tränade på kontaktfält, slalom, gungan och hoppkommandot "ut". Gungan har vi haft svårt att träna då Fejan blivit riktigt nervös när gungan slår tillbaka... Dvs, inte när hon själv får den att slå i marken utan när hon har hoppat av och den slår tillbaka till utgångspostition (eller vad man nu kallar det)

Jag började med att sänka ner gungbrädan så den blev lägre, sen tränade vi på att hon skulle springa ända fram på brädan, när jag höll i den. Det gick ganska så bra till en början. Sen så tränade vi islaget separat. Belönade all aktivitet mot att sätta tassarna på vippen och det gick kalas. Körde lite blandad träning, ibland höll jag henne i halsbandet när hon sprang över den så att hon verkligen skulle springa ända fram tills den slog ner. När jag inte höll i henne så sprang hon fram, hittade tyngdpunkten strax innan kontaktfältet (Stellastyle), men kutade sen ner och tog kontaktfältet! Till min stora förvåning! Det sitter i så pass bra från balansbommen att hon direkt kopplar ihop det med vippen. Helt underbart!

Träningen på balansbommen gick bra måste jag säga, jag är nöjd med hennes beteende där även om jag skulle vilja ha fler upprepade nosduttar - men det ska vi fortsätta träna mer separat.

I slalom tränade vi sändande och att jag lämnade henne i slalom och att jag vek av åt sidan. Jag vet inte riktigt hur det här har gått till om jag ska vara ärlig, haha, men Freja har verkligen fått en kanonslalom. Ingångarna var hundraprocentiga igår och endast vid ett tillfälle när jag vek av så gick hon ur. Det känns bra inför tävlingen på lördag! :-)
Stella den galna monsterhunden, har sitt egna lilla sätt att ta gungbrädan och det blir verkligen att träna om det hindret med om det ska bli någon ordning på våra agilitylopp.
Bra träning med Stella också, tränade starten från i söndags för att få kläm på "ut" bättre när jag står långt före.
När vi kom hem blev det (jääätte)sen middag och mys i soffan och även lite massage för Stella som jag tyckt varit aningen stel i nacke och hals.

I morse hade jag verkligen noll motivation att gå ut, då jag är så sjukt trött på vägarna omkring här där vi bor. Det finns ungefär två ställen där hundarna kan gå lösa, och dom går vi baske mig hela tiden, så snacka om att man tröttnar rejält. Men tog tag i mig själv och gick ut i skogen närmast oss där jag pimpade promenaden med köttbulleträd! Det är en av Frejas favoriter och hon går på de stackars träden som en galning för att hitta sina små köttskrap. Hon puffar bort Stella när Stella hittat något och kastar sig över det. Fortfarande blir jag förbluffad över Stellas tålamod....! Hittade även ett par breda och lite branta stockar som Freja fick klättra upp på för att hitta godbitarna. Första gången trillade hon av när hon skulle vända och gå ner igen, men totalt orädd kastar hon sig upp igen av sig självt och löser sedan vändingen utan problem.
Stella tröttnade på träden och stockarna efter ett tag då Freja bara förstörde för henne hela tiden, så hon ägnade sig åt SIN favoritaktivitet - pinnar!
Mycket nöjda hundar som nu sover på varsitt håll i lägenheten efter frukost. Härligt! :-)

Inga kommentarer: