fredag 7 maj 2010

Förhoppningsvis vallar vi snart...

Då Freja är ett litet stjärnskott i många situtationer, tar det emot som attans att hon är ett monster i många andra situationer. Hon tränas ordentligt, får den aktiveringen - mentalt och fysiskt, en hund som hon kräver (hoppas jag...) men nu börjar jag känna att det inte riktigt räcker till. Jag hoppas att genom att vi lära Freja (och mig...) att valla så kanske en del av hennes galna speedade gener lugnar ner sig en aning. Kanske är det också ett bra tillfälle att få bättre lydnad och kontroll på det lilla yrvädret. Självklart vill jag även att hon ska ha roligt och få tillfälle att faktiskt göra det som hon är avlad för. Hon är ju själv uppfödd till renodlad vallhund, men fungerade inte som det (vilket jag såklart är glad för, då jag fick köpa henne av den andledningen). Men även om Freja inte kommer att bli världens bästa vallhund och fungera som en fungerade arbetshund, så kanske ändå vallningen kommer att bli ett roligt (men svårt) inslag i våran vardag och vem vet, hon kanske har mognat (HA HA) och har kommit på andra tankar vad gäller får. Vi är anmälda till kurs i vallning nu hur som helst och hoppas att många av tillfällena kommer att passa vårat schema så vi kan vara med mycket!
Och vägrar Freja så får väl helt enkelt Stella hoppa in som stand-in! :-)

3 kommentarer:

Marita sa...

Du är så helt fantastisk Elin som lägger sååå mycket tid och kärlek på dina hundar. Ingen hund kan ha en bättre matte :)
Ni kanske kan lära Aggi sedan för hon försöker valla hästarna hela tiden vilket inte går så bra. hon skäller och hästarna står kvar och tittar ha ha.

Anonym sa...

svar på din fråga om vallningen: Nä, jag tycker inte det. det enda som är bra att ha innan, är ngn form av stoppkommando. Ligg/stanna lr så. Fast var inte säker på att det per automatik funkar med bän framför nosen;)

Resten kommer i takt med själva vallningen. Lycka till!

Anja o flock

http://aussiemonstret-chip.blogspot.com/ sa...

Hej
Var har du hittat denna kurs`???
Vill oxo valla med en av mina yrväder till hundar, den mest vallningstokiga Chip!
Kanske kan samåka?!
Tacksam för svar
Jackie/Chip+Nova