måndag 24 maj 2010

Snart träffar vi ullbollar!

Idag fick jag bekräftelse och första tillfället för våran vallningskurs! Den börjar den 5/6 och jag längtar som en galning! Båda tjejerna ska få följa med och träffa ullbollarna, så får vi se sen om båda fortsätter att gå kursen. Det ska bli riktigt spännande och roligt!
Något jag ser fram emot lite närmare i tiden är lördag - då ska vi nämligen tävla! Vilket jag helt hade glömt bort... Eller snarare, jag hade inte insett att tiden gått så fort och att det äntligen var dags igen. Båda tjejerna ska starta och det ska bli riktigt roligt!

Igår höll Emma och jag kurs mellan 9-15 och efter det kom Peter upp till klubben och han hade med sig tjejerna. Det blev träning för Emma och mig och mina töser var duktiga! Vi körde samma bana som kursarna hade fått göra, en trevlig bana som Emma improviserat ihop. Freja skällde en aning på mig som vanligt... Men sprang på bra, hade en grym slalom och när jag gjorde rätt, så gjorde hon rätt. Men inte alltid så lätt som det låter, med den där rackarns kvicka hunden som helt plötsligt är framför benen på mig, haha.

Idag har tjejerna tagit det ganska lugnt, men har haft Peter här hela dagen... Han jämförde sin sjukdom med att föda barn; med andra ord - han är förkyld. Män :P
Jag ställde mig och lagade mat när jag kom hem och hann med lite städning och tvätt. Efter maten tog jag med tjejerna på en promenad och vi stannade på gräsplanen och körde lite avståndslydnad och lydnad i par (eller hur jag nu ska kalla det). Tjejerna måste lära sig att jag tränar med den ene när den andra tittar på. Det blir både bättre stadgeträning för dom båda och jag får lättare att träna dom.
Ett tag körde jag mycket med två olika stanna-kommandon. Stanna och kvar. Under stanna så kan det hända att jag kallar in, ibland går jag tillbaka och ger frisignal. Under kvar så kommer jag alltid, alltid tillbaka och ger frisignal. Jag ska ta tillbaka detta kommandot, och framför allt lära Freja det. Hoppas att det ska hjälpa mig i träningen en del.
Gick ändå över förväntan då jag inte tränat så mycket så här förut. Men det gick i slutet av träningspasset att kalla in den ena när den andra satt kvar - vilket var kul! Jag kunde även ha Stella krypandes förbi mig när vi passerade en liggandes Freja. Hoppas att det ska hjälpa oss främst när vi kör agility, men även mycket i vardagen också.

1 kommentar:

Camilla och terroristerna sa...

Vad spännande med vallning, de kommer säkert att älska det!
Kram