måndag 14 juni 2010

Fantastisk söndag...!

I går morse så var jag och Peter uppe med tuppen, vi packade in hundarna i bilen och åkte ut till Hällingsjö där det vankades vallning! Vi var sex stycken deltagare och idag var det verkligen mer vallning som gällde.
Freja fick först jobba utanför fållan, där det fungerade bra att hitta balansen, byta varv och lyssna på ligg. Vi har nu börjat säga lite kommandon, vänster bort och hö bort. Vi var sedan inne i fållan med koppel ett par gånger och Birigt gick med oss hela tiden (tacka gud för det...!) Jag fick börja använda kommandona mer i fållan och Freja lyssnade bra och håll ganska bra avstånd till fåren. Ett par pass till så var det dags att släppa loss det lilla odjuret inne hos fåren, nervöst som attans - men det gick faktiskt bra ändå. Hon var framme o nafsade två gånger, aja baja - men inte mer än så. Dock var det svårare med ligg inne i fållan, och jag har svårt att få till när det är ett bra tillfälle att stanna henne (när hon har ett bra avstånd till fåren). Jag får hela tiden lyssna på Birigts kommentarer och i praktiken upprepa vad hon säger till Freja. Galet vad svårt det här är men herregud så roligt. Jag har verkligen blivit biten... Man ska hålla koll på hundrackaren, sina egna ben, händer, kommandon, fåren (!!) och farten på sig själv, var hunden befinner sig jämte mot fåren och jämte mot dig...!
Fick ett par trevliga kommentarer och en var faktiskt att jag hade en väldigt lydig hund. (Pappa, detta citat är sant - jag har vittnen) Och ett när Freja skulle tränga sig in mellan får och fålla, att det var starkt gjort av en unghund - vilket visar stor potential! Det gjorde mig jätteglad och jag var jättestolt över henne efteråt.
Efter vi bestämt en ny tid för nästa tillfälle (blir redan imorgon) så åkte jag och Peter ut mot Rävlanda där vi hittade fram till Storåns Pensionat där vi åt lunch. Det blev en smaskig räkmacka och till efterätt rabarberkaka med färska jordgubbar och grädde - det låter galet gott och det var det med! Mums! :-)
Sen så tog vi en tripp upp till vårat lilla hus i Hajom där tjejerna fick busa runt och smaska på varsitt färskt märgben medans jag och Peter rensade potatisland och grönsakslandet. Det växer så det knakar nu och potatisarna närmar sig knähöjd (!!) Det blev en snabbis vid stugan, men stannade till hos grannarna på vägen hem för fika och lite prat. Det får bli ännu mer nästa gång! :-)
Hann hem, duscha och göra mig respektabel (dvs inte lukta fårskit), sen så mötte jag upp Peter, Jonas, Emelie, Emma o Sarah vid slottskogens äventyrsminigolfbana (långt ord). Det blev en hård match och faktiskt ganska så jämnt. Vi hamnade alla mellan 58-71 poäng och ja, det sved kanske lite att hamna sist - men hallå, jag bjuder på den. Försöker man slå över stenar, bunkrar och vattendrag så som jag gör (a real risktaker...) så får man ta smällen ;-) Grymt roligt var det i alla fall! Tack för det hörni! :-)





Ett klipp på Freja när hon vallar. Hon vill inte kunna ligg eller stanna :-)

2 kommentarer:

Emelie sa...

Jag tycker det ser fint ut! (nu är jag inte något direkt proffs på vallning) Men min åsikt, kommer ni fortsätter med vallningen? :)

Jessica sa...

Så fin du gjort bloggen!:) O det ser ju superkul ut med vallningen!!:)