lördag 5 juni 2010

Underbara sommar.

Imorse åkte jag och tjejerna ut mot Lervik där det var dags för det första tillfället på våran vallkurs! Vi träffade Birgit och två av deltagarna som var där. Sen hade vi lite teori, om hur tävlingar går till och lite om vad man ska tänka på när man börjar valla. Sen var det dags att ta fram hundarna och Birigt tog fram sina hundar och vallade in fåren i fållan. Våra första mål med hundarna var att först se om hundarna tände till, sen börjar man fokusera på vad Birigt kallade balans. Jag som inte kan något alls vallning, ska nu försöka förklara vad som menas med det :-)
Man vill ha föraren och hunden på varsin sida om fårflocken, hunden klockan 12 och föraren klockan sex. Byter föraren "varv" så ska hunden byta varv och hålla kvar balansen. Balansen är något som inte går att lära hundarna, utan det ha de i sig själva. Det första vi fick göra var att gå ner till fållan för att låta hundarna titta på fåren och se hur de reagerade.
Freja fick gå kopplad ett varv, då jag var osäker på ifall hon skulle smita genom gallret för att komma in till fåren. Efter ett varv, och en ganska cool hund, så släppte jag henne och hon var fantastisk! Hon hade fullt fokus på fåren, svansen låg och höll sig lågställd hela tiden. Trodde inte att jag skulle ha någon kontroll alls på Freja och i början skulle vi inte be hundarna om något men när Birigt bad mig stanna Freja, så lyssnade hon superfint på "ligg" och vi kunde byta varv. Fantastiska hund!
En stund senare var det Stellas tur att hälsa på ullbollarna, och det gick väl inte riktigt som förväntat :-) En av killarna som var med hälsade på Stella och slängde så klart en pinne åt henne när jag inte såg. Stella hade med andra ord pinne-fokus när vi gick ner mot fåren och jag kan säga att Stella inte så mycket som kastade en blick på fåren. Hon var fullt fokuserad på att leta pinnar och vägrade intressera sig för fåren.... Så mycket till vallhund ;-)

Efter kursen så styrde vi kosan vidare mot Hajom och stannade till vid sjön. Stella blev så klart överlycklig och fick faktiskt med sig badkrukan Freja ner i sjön en del och det var skönt att se hundarna svalka sig ordentligt. Kul hade de också och matte passade på att knäppa ett par sköna bilder! :-)
Väl framme vid stugan så hade potatisen växt jättefint och även sockerärtorna och löken. Man kan se små, små tecken på att även morötterna, rädisorna och dillen tänker titta fram också :-)
Efter lite rensande och en hel del vattnande så tog jag itu med uteplatsen och sedan blev det att sola i trädgården! Helt galet varmt och helt underbart. Farmor och Maggan kom förbi en sväng de med och vi åt lunch ihop, mysigt!

Kvällen har jag tillbringat i köket där jag har lagat lasagne för första gången - blev riktigt gott faktiskt! Sen så gjorde jag en omgång muffins med kesellafyllning, får se om de blir bra imorgon - då de ska med till slottskogen :-)

3 kommentarer:

Camilla och terroristerna sa...

Vad roligt med vallning, kan tänka mig att det är svårt som bara den.

Kram från Camilla och terroristerna

Jessica sa...

Åh vilken mys dag du haft!:) Synd på den dumma pinn kastaren, annars kanske Stella oxå visat lite vallinstinkt;) Men iof så kan dom ju inte vara bra på allt, ni är ju bäst på agility;) hihi

Jenny sa...

Svar från teamrocky.se:

Elin,

tack!
Hehe! Då förstår du mig!

Kram
Jenny & Rocky