måndag 28 juni 2010

Fantastiska helg

Den här helgen har varit så otroligt härlig att det inte går att sätta rätt ord på det. I fredags vid 16.00 hade jag anlänt till Hajom och möttes upp av faster + farmor som tillbringat dagen där. Jag blev bjuden på sen lunch/middag och hade det allmänt bra. Ett par timmar efter mig kom bästaste Emma fram, lagom till efterrätt! :-)
Farmor o faster åkte hem senare på kvällen och Emma och jag fick stället för oss själva. Hade fyra kollosalt glada hundar som rejsade runt hela kvällen och busade. Jag o Emma fick njuta över ett par glass rött tillsammans och njuta av den lugnande hajomatmostfären. Det blev även en kort promenad till sjön sent på kvällen där Stella såklart skulle bada. Freja nöjde sig såklart med att doppa tassarna.
Det var dock ganska tidig uppgång på lördagen då det var vallning på schemat, oj så vi har längtat! Dock var det nog bara jag som stod för längtandet, för Freja kammade noll. Vi inte bara hoppade tillbaka några steg gällandes avståndslydnad och balans - utan Freja såg ut att ha tappat sitt intresse helt och hållet för fåren. Hon ville inte lämna min sida för fem öre och det kändes jätteskumt...!
Vi får se hur det går de sista tillfällena, om det var tillfälligt eller om hon helt enkelt valt att skita i fåren för all framtid... Lite låg, men med en strålande sol i fejset så åkte vi tillbaka mot Hyssna - där vi hämtade upp älsklingen min! Det blev inhandling av lite blommor på Hyssna Handel som jag sedan pysslade med utanför stugan när vi kom hem.
Sen blev det solning, härligt sällskap, nöjda hundar, härlig värme och Eclipse (!!) hela dagen lång. Peter blev så klart rastlös efter ett par timmar och bokstavligen DROG upp mig för en promenad. Vi gick till sjön och jag gick ut med min badleksak som jag tagit med till Stella. Freja var lite intresserad och stod med magen i ute på stenarna, jag stod med vatten till knäna och tänkte att "äh, en putt i rätt riktning kanske hjälper". Sagt och gjort, jag tog tag i Freja och puttade ut henne i vattnet - till hennes stora förskräckning. Hon plaskade som hon aldrig varit i vatten förut och såg inte ut att vara simkunnig för fem öre. Jag gav mig inte och puttade ut henne i halsbandet en meter från bryggan ett par gånger till. Stella simmar snabbt, ljudlöst och med endast huvudet strax ovanför ytan - mycket graciöst. Bredvid henne hade vi nu Freja, plaskande högljuddt, alla tassar flaxande omkring och vattnet skvätte. Men vips sa det! Helt plötsligt kom det ett annat ljud i skällan och Freja började ta mjukare, starkare simtag och faktiskt simma på riktigt. Efter det, så gick det inte att få upp henne ur vattnet heller :-) Hon simmade, och simmade och ja, hon drog till och med till med ett hopp från en av stenarna - stellastyle :-)
Det var så skönt i vattnet att Peter och jag inte kunde hålla oss, det blev ett dopp för oss också! Mitt första för året och galet gott! Finns inget bättre att bada i än Asksjön. Hundarna hade fått sig ett rejält simpass och var trötta och framförallt svala när vi kom hem.
Det blev grillning på kvällen och fantastisk god två-timmars-färskpotatis. Galet gott och det var precis vad knotten sa om mig med...!
Kvällen bestod av öppen brasa, tre läsande människor på varsitt håll i stugan och fyra utmattade hundar. Helt underbart!
Igår vaknade vi ganska tidigt, städade ut stugan och begav oss hemåt - alltid med lite sorg i hjärtat när man måste åka därifrån. Men jobbet kallade på Peter hemma... Jag försökte ta tag i lite trädgårdsarbete hemma, men hade två trasiga gräsklippare och en trasig (splitterny) trimmer hemma. Så det fick bli en omgång med handsaxen på gräsmattan. Sen blev det solning, jordgubbar och mer Eclipse! Härligt gott.

Kvällen spenderade jag hos Peter framför fotbolls TVn och även Gamleports fotbolls TV där vi träffade kompis till Peter och såg matchen på storbild. Riktigt rolig kväll!

Inga kommentarer: