onsdag 29 september 2010

Ett tisdagsäventyr

Jag vaknade innan åtta igår och hade mysmorgon hemma en stund innan jag befann mig på klubben vid strax efter 10 för att gå ut med hundarna. Jag var klädd för att kunna jogga en runda. Planerade att ta torsdagsrundans grusväg fram o tillbaka för att kunna springa ordentligt. Dock så var det militärövningar så kom inte ut på fältet. Fick istället tänka om och tog torsdagsrundan genom skogen, bakvänt :-) Fanns några bitar där jag kunde springa på, men blev lite svårt då de började bombadera på militärfältet och jag var tvungen att koppla Stella. Gick mycket bättre att springa på vägen sen, kutade förbi ett par poliser som stod och solade sig vid bilarna :-) Problemen började uppstå när jag skulle ta mig ner till själva klubben då jag inte kunde svänga ner vid militärfältet. Istället tog jag en traktorväg ner i skogen som såg bra ut. Här har jag gått förut tänkte jag självsäkert. Och visst har jag gjort det...! Jag har gått där själv, och gått nästan lika vilse som jag gjorde nu. Jag gick ner mig helt och hållet i leran och irrade omkring som ett skrämt rådjur. Började dessutom höra vildsvin bakom varje krök och drabbades av lite panik då jag inte ens visste vilket håll jag skulle springa åt om det kom ett svin för att attackera oss. Kan någon skaffa mig ett lokalsinne? Jag betalar bra.

Ingen mobil hade jag med mig heller, så kunde inte ringa efter vägbeskrivningstips utan det var bara att hanka vidare. Helt plötsligt, när jag äntligen står på fast mark igen, så springer jag rakt på de största kantarellerna jag någonsin har sett. Och de var inte ensamma :-)

Det var bara att ta av sig kepsen och börja plocka med sig hem. Något jag knappt fick med mig hem var mina gympaskor. Fastnade i vad jag nästan vill likna med kvicksand och stod i vråltung lera upp till knäna. Liiiiite obehagligt om man säger så. Var glad att jag slapp gå hem i strumplästen :-)
Väl tillbaka på klubben (halv ett-tiden) så satte jag upp en liten hopptekniksövning som jag körde på lite olika sätt. Det blev one-jump-biten och även studs över 7 hinder. Gick riktigt bra, även om fjärde hindret i studsen var svårt för Freja och hon hade lite problem att reda upp det. Ökade avståndet till 7 ft istället för 6 ft och då gick det bättre. Ska börja med 7 ft nästa gång för att sedan korta ner till 6 igen och se om hon klarar det bättre då. One-jump med bom gick kalas, inte en enda rivning och jag var jättenöjd med den lilla skrutten. Hon fick även ta balansbommen tre gånger och visade prov på jättefina kontaktfält, där jag kunde lämna henne 5 meter i sidled för första gången - uuuunderbart!
Stella fick även hon träna lite hoppteknik och hon river som vanligt ingenting. Vet inte vad det är med den hunden, men under tre års tävlande så tror jag hon har rivit drygt tre hinder. Hon hoppar galet säkert den damen, något hon gärna får visa Freja hur man gör :-)
Efter en kortis över studsen och ett one-jump så blev det lite freestyle istället! Vi ska ha uppvisning i Ljungby i helgen och det gäller att åtminstone några rörelser sitter ;-) Var mycket som gick kalasbra och Stella var taggad och följsam. Hade musik i fickan vilket alltid är roligare!

Vid två var jag hemma igen och hade då två trötta tjejer utspridda i lägenheten när jag bakade till min valpkurs på kvällen. Peter var hemma hos mig efter att jag hade åkt ett par timmar senare och hade undrat vad som pågått, då Freja lungt och stilla hade lagt sig bredvid honom i soffan. Händer sällan :P
Frejas bättre lopp från Bollebygd i lördags.

1 kommentar:

Marita sa...

Vilken liten "vessla" :) Jag tror inte Thea kan bli nån Agility hund hon kommer fastna i tunneln :)