torsdag 16 september 2010

Vad röstar ni på?

Inte alla går ut med vad de röstar på, man ska ha möjlighet att inte offentliggöra sin röst. Sen att folk faktiskt gör det, är ett mysterium för mig. Jag röstar stolt på Miljöpartiet och jag vet varför jag röstar på dem.
När politik handlar aldeles för mycket om partiledarna, om personerna/individerna i partiet så har det gått snett någonstans. Vi ska inte titta på politikernas privatliv, kläder, utseende etc.etc. Vi ska titta på hur de hanterar de problem vi har i samhället, hur vi ska utvecklas som ett land och vad vi kan göra för att alla ska må bättre. Det är för mycket grävanden hit och dit, smutskastning - det tål jag bara inte.

Sen säger jag inte att det är ok att köpa toblerone på företagskortet eller låta bli att betala tv-avgiften, men det är fortfarande människor vi har som partiledare och alla kan faktiskt göra en tabbe då och då.
Jag vill att vi ska rösta på de partifrågor vi vill ska drivas, rösta med hjärtat på det DU tycker är viktigt och lägg inte din röst på Alliansen bara för att du inte gillar Mona eller din röst på Oppositionen bara för att Maud pratar så förbaskat jobbigt. Jag lägger min röst på Miljöpartiet av olika andledningar - det här är några av dem.
- Miljöpartiet är INTE intresserad av ett rasförbud inom hundvärlden
- De vill satsa på småföretagen
- De vill sänka arbetstiden till 35 timmar i veckan
- Vill avveckla djurförsök där djuren blir lidande
- De vill införa ett förbud mot djursex/porr (kan ni fatta att det inte redan finns?!)
- Miljöpartiet anser att det är fel att kriminalisera de människor som laddar ner filer från internet
- Vill värna om den svenska vargstammen
- Arbetar för att bryta vårat beroende av fossila bränslen
- Satsar över lag på bättre miljötankar o lagar för att vi ska kunna leva på våran planet längre
så kan man fortsätta så i oändlighet. Sen kan det mycket väl vara så att Miljöpartiet står för en del saker som jag inte håller med om till 100%, men fördelarna överväger nackdelarna.
Sen så vet jag naturligtvis att genom att lägga min röst på Miljöpartiet så för jag dessutom Vänsterpartierna framåt och även om det inte är min grundtanke (är varken röd eller blå, jag är grön) så är det helt enkelt så det får bli. Alla partier (utom SD) har bra tankar, bra idéer och alla är vi ute efter olika politiska mål. Jag är nöjd med vart jag la min röst i år, och jag hoppas att ni som röstar, är det också. För glöm för bövelen inte att rösta nu om ni kan. Alla röster är extra viktiga i år då SD's genomslagskraft ökar för varje dag, alla måste lägga sin röst - det spelar ingen roll om du röstar, blått, grönt eller rött - bara du inte röstar blankt eller på SD.

Wow, var nog första gången jag tog upp en politisk fråga i bloggen - men vänj er inte. Jag ska inte göra det till en vana. Försöker heller inte påverka någon annan, utan bara visa vart jag står :-)

Inga kommentarer: