torsdag 1 januari 2009

2008 avslutades med påmpa och ståt

Nyårsafton blev bättre än beräknat och vi hade verkligen en toppendag/kväll/natt.
Jag och Emma åkte till Hajom tidigt på förmiddagen och tog en promenad med Stella, var lugnt och fridfullt där ute, men Stella var ändå lite uppe i varv och hade svårt att slappna av. Men det var bättre än att vara inne i stan i alla fall.





Jag fick tag på en veterinär under dagen för lite råd om hur jag skulle dosera min lilla hund.
Förra året gav jag henne full dos av lugnade men märkte inte av någon effekt över huvud taget. När vi kom hem från Hajom igår vid så gav jag henne 5 mg och det visade sig ha effekt framåt kvällen, vid sju tiden somnade hon i köket hemma hos Emma när vi stod och lagade mat. Och då smällde det ändå lite - så det var jätteskönt. När det fyrades av en rejäl dos fyrverkerier en stund senare tyckte hon dock att det blev lite jobbigt så hon gick ner och la sig i källaren där vi gjort i ordning åt henne, där låg hon sen hela kvällen, med sällskap av Rix Fm (och en matte som sprang ut och in varje halvtimme)

Man hörde inte en enda smällare in i hennes lilla rum och hon var jättelugn och nöjd hela kvällen, så jag kunde slappna av och ha roligt.
Jag, Sara, Sofia och Emma hjälptes åt med middagen och åt en underbar trerätters. Vi började med toasts med räkröra och varm chevreost med honung - räkröran var helt fantastisk! Drack en underbart god Bollinger champagne till det som Sofia hade haft med sig - godaste champagnen jag någonsin har druckit i alla fall. Sen så åt vi våran goda varmrätt - hasselbackspotatis, helstekt fläskfile, sallad, rödvinsås och bearnaisesås.

Till efterrätt blev det Irish coffee och hemmagjord chokladmousse. Mums säger jag bara, man fick dock andra sig under andra rundan när Sofia spetsade Irish coffeen aldeles för mycket. Hon blånekade dock.


Partyhattarna och maskarna var så klar ett obligatoriskt påhitt (från min sida haha) och vi kände oss ovanligt festfina. Celia kom lagom till efterrätten och fick sig nog ett gott skratt eller två när vi dundrade runt som galningar i huset och svepte glas efter glas med champagne, groggar och vin. Haha, nej jag överdriver en aning. Vi höll oss hyyyyfsat lugna och kände mest att vi hade en jättetrevlig kväll.



Åkte vidare för att festa hemma hos Helén efter tolvslaget och hade trevligt en stund där också, även om festen dog lite snabbt. Blev en väldigt lyckad nyårsafton och hunden var glad och lugn i morse. Nu är vi dock hemma hos mig igen och tyvärr så är ju alla här dumma i huvudet. Det smäller som om det vore nyårsafton och min hund är skräckslagen. Önskar att jag kunde ha hunden neddrogad dygnet runt de här veckorna... :-/

1 kommentar:

Anonym sa...

nyår va fears!