tisdag 20 april 2010

Idag är ingen vanlig dag...

... nä, för det är Stellas födelsedag! Hurra hurra hurra! Idag fyller Stella fem år och vi har firat det med att vara lediga och njuta av s.k. växlande molnighet.
Ägnade förmiddagen åt morgonmys, dammsugning och lite röj i trädgården. Beskar två buskar och konkade bort lite pinnar. Skönt att få det gjort!
Vid lunchtid åkte jag mot klubben och mötte upp Maria, Link och lånehunden Nitro som var på plats för sin första agilitylektion! Vi kånkade bort en del hinder och byggde upp en liten u-bana. Det började regna lite grann när vi kom, men tänkte positivt att lite regn klarar vi väl.. Går ut för en promenad och helt plötsligt så är vi mitt i en snöstorm... Snö, hagel, regn, vind om vart annat. Vi frös så vi höll på att dö... Inga ombyten, inga täcken till hundarna och där gick vi som idioter. Vi promenerade tillbaka mot klubben och hux flux så sken solen! Blev helt plötsligt jättevarmt och vi fick snabbt ta av oss jackor och både vi och hundarna torkade på ett litet kick! Sicken flax!

Stella kändes helt fantastiskt fin och jag var grymt nöjd, fin slalom, bra fart och sug! Hon fick bara köra något varv eller två, sen var jag så nöjd att det kändes dumt att fortsätta. Freja, den lilla råttan fick jobba lite mer och jag blev verkligen, verkligen positivt överraskad! Tränade på däcket enskilt ett par gånger och det funkade riktigt bra! Sen blev det bana, som även inkluderade långhoppet och släpet (relativt nya hinder för Freja) och oj så duktig hon var! Hon sökte slalomingången med ett flyt hon aldrig haft förut, full fart igenom och jag fick verkligen springa på! Kändes verkligen som att det släppte där. Gud så nöjd jag var.
Maria och Link körde hela banan (på largehöjd!) och Link var helt fantastiskt duktig. Maria hade även sitt första agilitypass med kompisens hund Nitro (vit schäfer) som i framtiden kanske blir en tävlingshund för Maria. Hoppas på det :-)
Har haft kurs nu på kvällen och det var andra tillfället idag, mycket trevligt, om än lite rörigt :-) Jag har nu fått upplagt en tävlingskurs i agility via Hundens hus. Den kommer att hållas i ridhus och vara under två söndagar a 4 timmar. Lite synd att det är i ridhus nu när man verkligen kan köra på utomhus, men har man ingen utomhusbana att vara på så får man ta det näst bästa...! Hoppas på full kurs och trevliga dagar!

Martin har varit här nu på kvällen och vi har skrivit kontrakt! Han kommer att flytta in i Elenas rum inom kort och bo här över sommaren tills min lilla pärla kommer hem igen. Ska bli trevligt med sällskap igen :-)