onsdag 7 april 2010

Långt om London

Här kommer nu en lååång redovisning om helgens tripp till London. Orkar ni inte läsa kan ni alltid titta på bilderna, titta på bilder är kuul :-)

Sara och jag framför Big Benny.

På lördag morgon så lämnade jag och pappa ett soligt Göteborg men kom fram till ett ganska så soligt London med. Vid tolvtiden var vi framme och Sara mötte oss glatt på stationen. Då vi var lite hungriga så tog vi oss rakt över gatan från Liverpool street station och in på första bästa pub där det blev Guinness och världens största club sandwich. Det var fullsmockat med folk och vi fick käka ståendes, omgivna av fotbollsgalna engelsmän då det var match mellan Chelsea - Man. United så var det det högljutt och livat där inne - precis som det ska vara :-)

Jag, mätt på Guinness
Efter vi ätit så tog vi en busstur runt London, bara åkte runt lite grand. Vi åkte bland annat förbi shoppinggatan Oxford street som var så smullfockad att det knappt gick att ta sig fram, varken till fots eller med fordon. Skönt att slippa uppleva det till fots sa jag :P Efter ett tag hade vi tagit oss fram till Paddington och kom fram till pappas hotell. Inget fyrstjärnigt place direkt, men säng fanns det iaf. Dock lite oroväckande när det sista värden säger är att pappa inte ska lämna mat framme på golvet. Uupps.

Syster och jag i Notting Hill

Sen så blev det en promenad bort mot Notting hill och tittade på alla vackra hus och omgivningar. Vi tog oss sedan en lång runda på Portobello market och in på The Travel Book Shop från filmen Notting Hill - ett litet turistmåste :-)

Syster och jag i fönstret på Waxys little sister

På eftermiddagen blev det mer promenerande, lite bussåkande och det åts middag på Trafalgar square och beställdes musikalbiljetter till måndagen. Vi fick även en rundtur inne på Saras arbetsplats, SoHo house som ligger mitt på partygatan mittemot Prince Edwards Theathre.

Vana dubbeldäckaråkare :-)

Sena kvällen fortsattes att fyllas med alla sevärdigheter som man måste se om man åker till London. Big Ben, Westminister Abbey, London Eye, Parlamentet, Premiärministerns hus, massa statyer och vi var trötta, mycket trötta när vi äntligen kom hem till Saras och Jennifers lägenhet i Vauxhall. Där blev det ett glas vin och lite snack i soffan innan jag och Sara somnade i soffan framför Harry Potter.

Klassisk (?) telefonkioskpose

På söndagen blev det sovmorgon för mig och Sara och vi tog oss ut och köpte färsk frukost innan vi mötte upp pappa utanför Tate museum. Var roligt att gå på museum och jag gör det verkligen alldeles för sällan här hemma. Måste bli bättre på det! Tillbringade sedan flera timmar i Camden och marknaden där, sjukt häftigt och fantastiska minnesbilder fick vi med oss därifrån. Jag fick även med mig det obligatoriska I love London linnet ;-) Efter mer promenerande inne i stan så satte vi oss på den härliga irländska puben Waxys little sister, som dock låg i Chinatown - rekomenderas starkt.

Finns det något bättre än annanasdrinkar?!

Blev mer Guinness innan det var dags för ett litet biobesök. Vi såg Shutter Island och ja, vad ska man säga? Sjuk film. Bra på ett vis men lite jobbig att titta på, obehaglig. På måndagen fick vi, åter igen, sovmorgon av våran snälla pappa som var ute i Hyde park och joggade när tjejerna låg och sov :-) Det blev trafalgar square för oss en stund på förmiddagen, tittade en stund på en galning i kostym som trodde han stod vid Speakers corner och babblade på som en tok, tittade på statygubbar (vissa bra, vissa urusla... haha) och bara tittade på folk.

Skåååål!

Sedan blev det ett till museebesök i form av National Portrait gallery, också det riktigt coolt! Efter det strosade vi mest runt resten av dagen, gick förbi Piccadilly cirkus, runt bland fina gatorna vid Bond street och även en runda på Oxford street. Efter Sara dragit runt mig i klädaffärer en stund så åkte vi hem, bytte om och sedan in mot stan igen där det vankades härlig middag på en Thai restaurant nedanför Trafalgar. Gud så god mat!

Världens bästa papps, världens bästa Sara

Sedan var det dags att traska gatan uppåt och in på teatern där. Biljetterna vi köpt var till STOMP och jag rekommenderar den här showen till ALLA. Herregud så bra. Skulle nog behöva ett helt blogginlägg för sig själv för att beskriva den upplevelsen och jag har redan babblat länge nog ;-) Efter showen blev det lite mer ölhävande och sedan begav jag och Sara oss ut på stan för en helkväll. Det blev aldeles för mycket dricka, men trevligt sällskap och en väldigt rolig kväll på Makiti (tror jag det hette) som låg någonstans, inte en clue om var :P

Promenerar i London

För lite sömn under natten, för mycket alkohol var orsaken till detta men lyckades trots detta ta mig upp, packa väskan och möta upp pappa utanför Madame Taussaud. Dock var kön för lång för att locka in oss och det blev istället lunch på stan innan det var dags för mig och pappa att pussa Sara hejdå och åka hemåt! Trötta men nöjda kom vi hem vid tiotiden igår och det var en lycklig Elin som fick hämtat hem sina hundar från goaste Sarah sent på kvällen. Åh så underbart att sova i sin egen säng igen och med Freja tätt intill.

Syster och jag, jag med den självskrivna Guinnessen i näven

1 kommentar:

Mats Fahlgren sa...

Jättefint bloggat, Elin! Känns nästan som att man var med själv... :-)