söndag 25 april 2010

Årets första officiella utomhus

Vid halvtretiden anlände jag och pappa till en fullpackad brukshundsklubb i Kungälv. Solen sken, parkeringen var överfull och det var fullsmockat med härligt agilityfolk. Var första officiella utomhustävlingen för oss i år och det blev en riktig kanondag.
Det gick bra att värma upp Freja, hon kunde vara lös i närheten av flera andra hundar på framhoppningen, och väl på banan så skötte hon sig över förväntan! Hon kröp inte under ett enda hinder, tog slalom jättefint och hade grym fart upp på balansbommen. Vi diskade oss på vippbrädan där jag valde att hålla i gungbrädan.
I hopploppet så blev det en disk även där, då det stod ett mycket mystiskt däck som första hinder. Vi sket till slut i det och körde vidare resten av banan, som verkligen kalas! Freja morrade sig igenom ett par tunnlar, tog en jättefin slalomingång och lyssnade jättebra!
Idag har jag verkligen känt potential i Freja och jag är extremt stolt över henne. När vi väl får grepp om varandra lite mer, så kommer hon att bli farlig :-)
Hon har över lag skött sig kanonbra hela dagen, legat lugn i buren med Stella och det är bara när vi har stått i startfållan som hon varit lite skällig.

Stella och jag körde våran debut i Agility 2 och det var en rolig bana. Stella tog staket och threadle superfint, men vi diskade oss då Stella missade sista pinnen i slalom och sen tog tunneln. Jag hade kunnat hejda henne, men bestämde mig för sent….
I Hopp 2 gick det faktiskt riktigt kanon, Stella satt kvar riktigt bra i starten och hade jättebra flyt genom banan. Minus på ett bakombyte bara. Sen så skickar jag in Stella i en u-tunnel, ställer mig redo att skicka henne mot nästa hinder, men kommer ut från samma tunnelingång där hon gått in och vi diskar oss. Attaaaans! Har kanske hänt någon enstaka gång förut att Stella gått ur en tunnel, så det är inget jag lägger ner för mycket energi på. Var ändå grymt nöjd med loppet och Stella har även idag haft jättebra fart och superfint sug.

Stort grattis till Maggie & Bella som vann Agility 2 Medium och Anna & Cinco som kom trea i Agility 1 och blev uppflyttade till tvåan. Har varit en fantastiskt härlig dag, träffat massa goa agilitykompisar som man inte träffat på länge, tittat på grymma hundar och bara haft roligt.





Inga kommentarer: