onsdag 20 oktober 2010

ÄNTLIGEN!

Jag är på gränsen till att börja gråta, så glad är jag efter dagens träningspass!!
Mötte upp Emma N och Emma P strax innan 19 och gick ullarundan i mörkret. Efter det blev det agilityträning för Theo, freestyle för Egon och lydnad för Freja - härligt!
Har tränat på linförigheten (fotgående) och vi börjar vänja oss vid att ha koppel i vägen nu :-) Det fungerar väldigt bra egentligen med tanke på att vi nästan inte kört någon lydnad alls i år. De pass då jag tränar liggande under gång blir hon lite tveksam i följet och man ser att hon hela tiden funderar på att lägga sig ner. Halterna tycker jag också verkar rätt bra (rätta mig om jag har fel, haha) och det jag får jobba mer med är egentligen att berömma henne när hon går med mig....!
Då jag fick så trevlig respons sist med massa givande kommentarer så drar vi till med två små träningsklipp igen. Jag gör lite galet med inkallning efter läggande under gång, ska skärpa mig där :-)
Läggandet har varit vårat ess i skjortärmen förut, hon har slängt sig på marken utan minsta tvekan - idag var det inte alls lika klockrent.
Åter igen så tar jag gärna emot tips om vad som kan göras bättre! Jag har ingen clue alls om lydnaden, så det är så trevligt när man har så många fantastiska träningskompisar att få hjälp av!
Under träningen så var det två schäfrar på apellplanen samtidigt som oss, och min hund SKÖTTE SIG GALANT! Det har aldrig, i våran historia, inte hänt att Freja har klarat av att hålla sig fokuserad, positiv och följsam under det att vi varit under 100 meters räckvidd av ett par schäfrar. Helt ofattbart.
Hon var så, så duktig! Då hundar i fart är det jobbigaste hon vet, så var jag lagom orolig under inkallningar, rutan och belöningar i form av frisbees. Men inte stack hon inte :-)
När vi började känna oss färdigtränade så avslutade vi med en platsliggning. Vi körde en hel del platsliggningar i vintras och då gick det kanon, men när jag tränat den lilla fröken själv det senaste så har hon inte allt gillat läget och legat kvar, så hade inga höga förhoppningar. Men oj så fel jag fick :-) Hon låg som en klocka min lilla stjärna!
Har dock problem med att hon reser sig så fort jag intagit fotpostition.
Var kul att få lite träning filmad, då jag aldrig sett oss på apellplanen på det viset förut. Underbart är det i alla fall att svansen på min lilla råtta snurrar som på en propeller :-)
Efter träningen blev det fiket med Hanna, Emma och Emma - mysigt som vanligt! Bäst e ni :D

Blev ett riktigt lyckoinlägg det här kände jag :-)



5 kommentarer:

Sofie sa...

Åh. Söta duktiga Freja! Man kan ju inte annat än le när man ser hennes glädje på filmerna :D
Ett litet tips för att snabba på läggandet, är att du kastar en leksak bakom henne så fort hon lägger sig!:)

Anonym sa...

Vad duktiga ni är.
Mitt tips är att redan nu (för framtida tävlande i höre klasserna) att tänka på gåendet, man får nästa alltid lite avdrag även i klass 1 för "dålig transport" att man går för sakta.
Både under fotgående och läggande under gång.
Ibland kan det även vara lättare och roligare för hunden, om man har en hund som kan vara lite het. Att gå lite snabbare.

Elin sa...

Tack båda två för tips! Ska pröva med leksak och börja gå snabbare på en gång. :) Men Anonym, var inte anonym! :)

Jessica sa...

Herre jävlar! Var det verkligen Frej Flej??? Ni är ju helt grymma! Jag vet att jag sagt det förut men ja måste säga det igen, du är bäst Elin! För mig är du o dina hundar regerande på allt ni gör! Jag slutar aldrig vara impad av dig!:) PUSS!

Mats Fahlgren sa...

Instämmer med Jessica. Ni ÄR grymma. Oj vad hon har lärt sig mycket och snabbt! :-)
puss!