onsdag 13 oktober 2010

Tydliga lydnadsmål

Jag ska bli bättre på att skriva ner mina både kortsiktiga och långsiktiga mål gällande hundträningen. Ska stapla ner dom ordentligt snart tänkte jag. Hur som helst så är ett av målen att med Freja starta LK1. (lydnadsklass1). Har egentligen haft det som mål i år också, men med tanke på hennes utfallsproblem så har det inte varit genomförbart. Nu börjar vi, då och då iaf, komma förbi de här problemen och jag tänker göra en kraftigare satsning på lydnaden under 2011.

Platsliggning: Inte tränat på länge, måste repetera
Tandvisning: Tränar handtarget hemma, måste träna på MÄN!
Linförighet: Mycket bra, om man slapp själva linan :P
Läggande under gång: Bra! Lite tveksam då och då dock.
Inkallning: Okej, sätter sig dock snett ofta.
Ställande u gång: Ej tränat. Tips för att lära in detta mottages tacksamt :-)
Apport: Träning pågår :-) Greppar men håller inte fast.
Hopp: Lär inte bli några problem ;-)

Har kört två pass nu på förmiddagen med apportbocken, sammanlagt Frejas andra och tredje pass med apportbocken någonsin. Egentligen har jag ingen clue alls över hur jag ska träna in den, så jag höftar lite hej vilt så får vi se vart det leder :P
Är hur som helst mycket nöjd med henne, hon börjar fatta poängen tycker jag och framtiden känns ljus inom lydnaden trots allt.
Dock tar jag gärna emot lite tips gällande tandvisningen, om någon har det? Har kört handtarget på mig själv och bekanta hemma, det fungerar rätt så bra. Vill bara inte att domaren ska få sig en kyss på näsan när vi väl är där :P



Tar gärna emot tips om fortsatt träning eller vad man kan göra bättre :-)

5 kommentarer:

Elsa sa...

Hej! supersöt vovve du har <3 Jag tränade in apportbocken för ca 1 år sedan, och använde mig av Fanny Gotts artikel, är helnöjd! länk här: http://www.klickerklok.se/apportering.php

vad det häller ställande, testa att kasta lite boll med henne, och sen "låtsaskasta" för att hon ska springa ut, och stannar sen när hon ser att bollen är borta. Säg kommandot, klicka och kasta bollen :) det ger lite mer "tvärnit" ;-) litet tips bara.
verkligen fin vovve :-)
/Elsa

Hanna aka Lilla My sa...

En tanke på apportfilmerna. Nu vet jag inte hur känslig din hund är, eftersom jag precis hittat sidan, men många gånger så klickar du precis när hon släpper. Du belönar alltså inte att hon håller den, utan klicket kommer precis när hon släppt.

Ställande har jag lärt in som Elsa, samt varierat med att gå fot och kasta boll bakom. Kasta med höger hand. Börja med att kasta och sägga kommandot samtidigt, sedan stanna och kasta och tillsist dra ut på tiden hon ska stå innan belöning kommer.
//Hanna

Sofie sa...

Tack för dina gulliga kommentarer Elin!! Klart att du och Freja kommer ta er ut på lydnadsplanen snart, ingen som helst tvekan!

Anonym sa...

Hej,

Jag har sett dig och dina hundar tävla några gånger ute på agilitybanan. Det är så härligt att se dem med all sin fart och man ser verkligen att nu har det även blivit mkt mer fokusering inte bara snabbhet :)
Det får mig att sakna min gamla border collie. Men jag är glad och nöjd med min 2 sheltisar idag :)

Du skrev om sätt att lära in ställandet. Jag började mitt tränande med detta moment, med att
ha hunden mitt emot mig själv (fördel om hunden kan stanna på kommando) då är det lättare att se hur fort hunden verkligen stannar än när man har den vid sidan.

De är nog till att prova sig fram och se vad som passar er bäst.

Lycka till!

P.s ser framemot fler träningfilmer med er.

Anonym sa...

riktigt duktiga är ni ! Kämpa på bara :) / Emma Niklasson