måndag 25 oktober 2010

Helgen som gått

I fredags hann jag inte mer än hem och hämta jyckarna efter jobbet innan vi blev upplockade av Emma & Theo som körde oss mot Mölndal där Hanna och Emma + alla hundar väntade hemma hos Hanna. Det blev räkmiddag med baugetter, aioli, ost, kex och sen massa snacks på det. Underbart sällskap som alltid annars och det blev ett par omgångar med spel under kvällen. Fasligt roligt! Jag älskar verkligen sällskapsspel :-)

På lördagen var det relativt tidig uppgång och jag och hundarna var i Vallda vid nio på morgonen. Hann med lite agilityträning med båda hundarna där Freja främst fick träna framåtsug på raksträcka - gick kanoners! Stella fick träna tight sväng och undvika tunnel som låg rakt fram. Gick också bra :-)

Självklart började det regna vid halv elva ungefär, men drog på mig regnkläderna och tog ut Freja på apellplanen för ett lydnadspass. Då jag fått tipset att tänka på att inte ha för låg fart så ångade jag på ganska så bra en stund för att se hur det funkade. Gick bra, hon höll positionen bra även om vi har lite svårt med högersvängar - då springer hon om mig och hoppar in framför mig och hoppar som en tok :-) Och hon springer fortfarande omkring i fotgåendet och undrar när hon ska läggas ner. Ska jag behöva ett kommando för fotgående och ett kommando för fotgåendet innan ställandet? För så här kan vi ju inte ha det.

Går omkring och tränar, gör ett par svängar och helt plötsligt inser jag att hunden inte är med :S Vänder mig om, och visst, där ligger hon som en klocka, ett par meter bak - nöjd och lycklig efter ett, enligt henne, fint genomfört liggande. Tokhund :-) Vi behöver verkligen träna på liggandet, men även på fotgåendet och just nu känns det som jag bara snurrar till det för henne. Vet inte hur jag ska göra.
Tog även fram lydnadshindret, då vi aldrig testat det förut. Även om min hund såklart kan hoppa så är det här en helt annan sak. Hade dessutom diskuterat med lydnadsveteranen Emma, kvällen innan om vad man ska ha för kommando. Hit betyder ju faktiskt bara kom till mig och sitt fot, inte kom - ta hindret - sitt fot. Och man vill ju helst undvika hopp-hit för att dra på sig dubbelkommando. Satte upp hindret, hund och ställde mig där jag tror att tanken är att jag ska stå, haha. Ropade hit och resten är historia :P Hahaha. Skämt åsido så var det inga problem alls och hon satte sig i en riktigt fin position.

Kursdeltagarna till min agility nybörjare började trilla in så smått och regnet fortsatte att ösa ner. Jag hade kurs mellan 11-15 och det var ett positivt, härligt, engagerat gäng som trotsat regnet och dykt upp. Var riktigt roligt!
Mellan 16-18 blev det Freestylekurs och Stella fick vara med i början och visa lite olika övningar. Var jätteroligt och det kändes som att alla deltagarna gick hem nöjda :-) Blir uppföljning redan nästa lördag, så vi får se hur långt de har hunnit komma med all träning :-)

Men som sagt, ösregn HELA dagen och det bara fortsatte att ösa ner när vi åkte hem. Jag fick vattenplana mig hela vägen till Kallebäck.
Blev ytterligare en spelkväll på lördagskvällen då det samlades en härlig skock människor hemma hos Peter för guitarhero och wii. Första gången för mig med både gitarren och balance boarden. Själv tyckte jag att jag ägde, men Peter envisas med att jag inte har tillräckligt med självkännedom. Vet inte vad han menar???

Igår var det möte på Hundens Hus följt av inspirationsdag tillsammans med världens bästa mentor Catta. Massa nya övningar, nytänkande och inspiration. Underbart! Freja var med som övningshund och skötte sig galant. Ibland blir man stolt över monstret, tro det eller ej pappa. :-)

Kvällen tillbringades tillsammans med Sofia (det var på tiden) Det blev en tripp hem till Caroline för att hälsa på Aslan, 4 mån. bernersenner och sen pizza hemma hos oss och How I met your mother - underbar helg helt enkelt!
Oj vad långt det här inlägget hann bli då, nu ska jag slänga i mig lite att äta och sen gå på en långpromenad med tjejerna innan jag ska till jobbet.

1 kommentar:

Caroline sa...

Ett allämnt tips för alla momenten är att göra och starta upp alla momenten precis som det kommer göras på tävling. När hunden sen kan momentet någorlunda börja länka momenten så som det oftast ser ut på tävling. De flesta hundar brukar lära sig moment följden. Vilket gör de lättare på tävling, då det har en aning om vad som komma skall.

Tillåtna kommandon att ge i hoppmomentet är "hopp" alt hundens namn och hopp.

LYCKA TILL :)