tisdag 29 december 2009

Fantastiska Freja.

Lillskruttan är kämpig ibland.... Hon piper, skäller, drar i kopplet och är allmänt jobbig vissa dagar. Jag vill ge bort henne då och då...! Men idag på promenaden nu efter jobbet var hon fantastisk. När jag väl kör min koppelmetod på allvar går det skitbra, och Freja var riktigt duktig. De skjuter såklart ute och Freja reagerar på smällarna, men får i alla fall inte panik. Det svåraste i den här situationen är att JAG ska hålla mig helt lugn och inte försöka lugna hunden, bara gå. Andas, titta framåt. Phu.
Freja fick faktiskt vara lös nästan hela promenaden och vi tränade inkallning och kontakt under tiden - kändes jättefint. Lekte ganska mycket, både bara Freja och jag och även med en kraftig pinne som vi kampade med. Tränade loss och kör och Freja hade roligt trots smällarna.
När vi var påväg tillbaka och närmade oss stället där Freja skulle kopplas så dyker det såklart upp en Cane corso bjässe från bakom en buske. Visslade till och JÄVLAR vilken tvärvändning Freja gjorde tillbaka till mig. Hon gjorde inte ens en ansats att gå fram mot hunden....! GUD så himla skönt det kändes.
Sen att hon började skälla på hunden så fort kopplet kom på var en annan femma.... ;-)

Nu blir det en halv, halv lugnande tablett till Freja och jag åker till torget en sväng. Hoppas på fika med Maria! :-)

1 kommentar:

Camilla och terroristerna sa...

Usch vad jobbigt att de skjuter så mkt hemma hos er, själv är vi väldigt förskonade i år - peppar, peppar...
Det är verkligen ett helvete med dessa smällare och raketer.
Roligt att Freja är så duktig, heja er!!

Gott Nytt År!
Kram från oss