onsdag 9 december 2009

Plötsligt händer det...!

I måndags var det dags för sista tillfället på vinterns JennyDamm träning i Kungsbacka (åtminstone för mig...) och jag hade kvällen till ära med mig båda hundarna. Jag, Rosa & Lisbeth fick planera våra vägar på en bana på ca 20 hinder och jag kände att jag hade en ganska bra plan över hur jag skulle springa. Stella var först ut och var taggad till tusen, vilket kändes fantastiskt då hon var oerhört låg och ovillig sist vi var där. Men jag hade inte behövt oroa mig. Hade lite, lite strul vid tredje hindret där jag stod lite felplacerad, men sedan gick resten av banan som ett smäck, full fart och allt! De tidigare träningarna har vi plockat isär banan helt och hållet och jag har verkligen fått slita med varje kombination för sig... Men nu var det bara lite småsaker för att få Stella tightare efter hinder och fick faktiskt sakta in MIN fart vid ett par bitar - det har nog aldrig hänt förut... Känt är ju att Stella är snabb som en vessla när hon vill och jag långsam som en brunbjörn.
Det kändes verkligen jättebra även om det såklart inte var en perfekt runda, men i slutet kändes det som ett av de bästa träningspassen vi någonsin genomfört! Vilken känsla! Stella och jag har inte tränat mkt agility alls det senaste, har kanske tränat ett kort pass utöver Jennys träningar - pga brist på träningsplats. Så att vi har kommit så här långt bara på träningarna säger ju oerhört mycket om Jennys skiklighet som tränare och faktiskt att hennes sätt verkligen, verkligen passar både mig och Stella. Stella springer på snabbare, säkrare och med mer hindersug än aldrig förr när jag springer på "Jennys sätt" och jag litar på Stella genom banan på ett helt annat sätt.

Freja hade skött sig mycket fint i buren under tiden Stella var framme och körde sina pass. Hade framme Freja en stund för lockträning och hon var fenomenalt duktig! Efter träningen var över fick Freja komma fram och blev välkomnad med öppna armar av hela Jennys flock och Lowa. Ogin blev mer än förtjust i denna söta dam och hade lite svårt att hålla alla tassar borta ;-)
Blev sedan ett privatpass där främst Jenny fick sköta Freja och jag titta på :-) Vi testade starträningen, såg ganska så bra ut trots allt och fick bra tips på hur jag ska fortsätta den träningen. Sedan var det egentligen hindersug och framåtträning vi fokuserade mest på. Freja var taggad som en vettvilling och skällde sig blå. Jenny fick sig ett par tjyvnyp hon... Rackarns hund att bita tränaren på det där sättet ;-)
Overall, gryyyym dag!

3 kommentarer:

Anonym sa...

Hej! Jag brukar läsa din blogg. Det är spännande att följa din väg till att bli agilityinstruktör och ditt liv med två bc. Själv har jag en aktiv bc som jag tränar agility med så ofta jag hinner. Några frågor som vore kul att få svar på:
1. Hur ofta tycker du man kan träna agility? 2. Vad är viktigast att tänka på i början? Kontaktfält verkar du trycka på mycket, men är det inte viktigt att få upp intresset först?

Ett stort grattis till avklarad examen!
Hälsn. Lisbet i Västerås
Ps. Vad hände förresten med din rumskompis Elena?

Elin sa...

Hej Lisbet. Vad roligt att du gillar bloggen! Har du någon mailadress kan jag svara lite mer ingående till den? Jag tränar ca 1 dag i veckan under vintern och ca 2-3 dagar under högsäsongen, när jag säger träning menar jag att man bygger upp hinderkombination etc. Dock kan jag ha andra träningspass som "bygger på" agility som jag inte räknar dit... Handling, kommandon, styrka etc. Det viktigaste jag tänker på nu i början med lillan Freja är att det ska vara roligt! Men samtidigt så är jag konsekvent och slarvar inte. Kontaktfält har jag lärt in med en targetmatta, för att hunden ska förstå rörelsen innan man tar upp det på själva balansbommen... Kan tillägga att det finns jättemånga olika sätt att träna kontaktfält på!

Anonym sa...

Hej! Tack för dina svar.
Min mail är lisbet.sv@gmail.com
Om du vill förklara lite mer hur du gör i början med targetmatta får du gärna maila lite tips. Min tränare kör inte med det tyvärr, men jag har läst på olika hemsidor att det är ganska vanligt tydligen?