torsdag 19 februari 2009

Ännu mer snöfreestyle

När jag kom hem från jobbet strax efter fyra tog jag ut Stella omgående efter att ha bytt om till varmare kläder. Vi var ute tills halv sex tiden och hade jätteroligt. Vi har tränat freestyle på flera ställen och hoppat runt och busat som galnigar i snön. Det snöade jättemycket på eftermiddagen och det gjorde såklart saken ännu roligare.

Körde lite slalom mellan benen en stund, och jävlarimej vad det satt! Så fort och smidigt har det aldrig gått förut - Stella var SÅ duktig. Håller på med en övning som innebär att jag ska kunna ha henne några meter framför mig, sen ska hon vända sig om och backa tills hon backar in emellan mina ben. Det går riktigt bra! Även om vi missar varandra lite ibland :-)

När jag var på väg ut på kvällspromenaden mötte jag Emma utanför lägenheten och fick sällskap på rundan av henne. Än så länge är våra promenader ganska korta, då jag stannar ofta och tränar och ibland backar jag fler steg än jag går framåt. Men de är ändå fortfarande framsteg hela tiden. Nu ikväll blev det ganska svårt, nu när Emma var med. När jag backade blev Stella förvirrad, hon har sökt kontakt med mig så rackarns bra hela tiden det senaste men nu när Emma var med så skapades förvirring. Hon vill hålla koll på oss båda lite grann men efter några vändningar så kom vi in i rytmen igen och det gick bättre och bättre.

Det är oerhört viktigt att jag lär mig ännu bättre att så fort man har en ny störning så ska man nästan tänka på att det man ska göra blir ett helt nytt moment. Att ha med en person till gåendes på promenaden blev en jättestörning för oss, nu vet jag det.

Jag planerar mina belöningar bättre nu, jag blandar med lek, bus, pinnar, godis, jagelek, brottning, leksaker, att hon får nosa, får springa fritt och massa annat. Jag planerar när jag ska ge dom när vi går omkring, varje steg har ett "syfte" nu och det känns så jäkla bra.


Jag älskar min hund.

6 kommentarer:

Anonym sa...

Jag satt på marken mittemot henne och höll en godis framför/ovan henne och knäppte på.

Detta har du säkert tänkt på, men om inte, så glöm inte att stänga av blixten om ni är ute i dagsljus. Så mycket finare färger.

Nina och Jackie sa...

Smart!
Har faktiskt tänkt lite på de där termosmuggarna, men är livrädd för att de ska läcka =/
Har haft alltför dåliga erfarenheter av dåliga termosar!

Anonym sa...

ha ha, ja den blå himlen kan jag tyvärr inte hjälpa dig med. Fast å andra sidan, har du photoshop så går det säkert att fixa :-)

Anonym sa...

FIN HUND+ ÄVEN DENNA SIDAN!
HADE BEHÖVT HJÄLP SJÄLV MED DETTA
HUR FÅR MAN IN EN BESÖKARE FYRKANT I SIDAN?

Elin sa...

Hej anonym! Tack för det! Svårt att svara när du inte lämnar någon mail eller namn, hör av dig igen om du skulle se det här så ska jag svara :-)

Jackie + Chip/Nova&Enzo sa...

hej igen
ny här o fattar ej hur man gör ens,.
finns på vovve oxo
som chip+jezzie
om du kan hjälpa mig därifrån
tack