måndag 16 februari 2009

Jag älskar framsteg.


Jag har tränat Stella på mitt nya "sätt" under sammanlagt tre dagar (har varit bortrest en vecka) och jag känner redan stora framsteg och resultat.

På morgonpromenaden för en stund sedan så kunde jag avvärja ett utbrott mot en schäferkorsning som bor i närheten. Hon gick nära mig, kopplad och bad sen om lov för att få nosa. Stort framsteg! Sen släppte jag henne och så fort det kom människor kunde jag använda mitt "häråtljud" och få henne intill mig, lydig hund. Fortfarande framsteg. Sen när vi kom in på den stora gården där det ofta är mycket folk, så var hon fortfarande lös. Då helt plötsligt kommer det ut en hund från en svale som börjar stormskälla och få ett massivt utbrott. Stella var fem meter ifrån mig och frös till, reste ragg och skällde tillbaka. Men hon stannade kvar! Jag gick fram till henne, smackade (kallar mitt häråtljud för det hädanefter) och hon gick snällt intill mig. Kunde ha henne lös resten av promenaden och trots att den stormskällande hunden fortsatte skälla och gå en bit bakom oss visade Stella inga tendenser att gå dit istället för bredvid mig.

Jag är så glad och stolt och det sista jag vill är att gå till jobbet....!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Det där låter så intressant...finns det någon bok man kan läsa om den "läran"? Tycker det är jobbigt med min egen hund som blir totalt okoncentrerad så fort en människa kommer närmare än 10 meter, eller om han ser en annan hund...skitjobbigt! Vet inte om vi kommer ut på en tävlingsbana igen, orkar inte med när han är så där...Kram på dig!

AnnaElin sa...

Vad roligt att det går så bra för er! Jag är jättenyfiken att få höra mer om utbildningen! Jag och Nellie är mer än gärna försökskaniner..! Kram! /anna