tisdag 8 september 2009

Lediga tisdagar is the shit.

Det kom att bli ett riktigt bra träningspass nere på tippen i förmiddags tillsammans med Maria o Link. Jag tränade Link och Maria tränade Stella, båda hundarna var riktigt duktiga! Vilket påminner mig om att jag måste skriva träningsdagbok för detta också, då Link är en av mina projekthundar. Freja fick sitta vid sidan av planen medans vi tränade, hon tyckte inte att det var särskilt roligt, speciellt inte då vi hade bollar som belöning då och då. Men hon fann sig riktigt bra i det :-) Jag var stolt över henne!
Hon var desto gladare när jag kopplade loss henne för ett träningspass med henne med, då var hon på tårna kan jag säga. Tränade mest fotgående och lite lite avståndslydnad (vilket innebär en meter ungefär :p Fotgåendet går framåt, idag har vi även provat vänstersvängar - går riktigt bra! Jag har ju egentligen ingen aning om hur man tränar en hund för framtida lydnadstävlingar, men jag hittar på lite nu så får vi se hur det går. En viktig sak är i alla fall att jag måste komma ihåg att renodla mina signaler mer, Maria har sagt till mig flera gånger att jag har olika signaler för t.ex. varsegod. Så kan vi inte ha det... Då får man avdrag på tävling, det vet jag åtminstone!
Maria, Stella och Link satt och vilade när jag körde med Freja, då det helt plötsligt kommer en polarhund (av någon sort) springade, springer in till planen och fram mot Maria o hundarna... Matte står o ropar, men hunden gör inga tecken på att vilja lyda. Stella o Link är kopplade i kroken, stod på avstånd och bara väntade på ett utbrott från Stellas sida... Men inget kom...! Maria ställde sig upp, försökte mota bort hunden så den inte kom fram, och det lyckades. Link gruffade lite grann, men Stella sa ingenting. Antagligen märkte båda hundarna att den främmande hunden inte var ett hot så länge Maria höll koll!

Jag och Freja var några meter därifrån, och hon var lös. Vi fortsatte träna fotgående då jag såg att Maria hade koll på situationen, och Freja var ruskigt duktig. Hon blev inte jättestörd av hunden, utan höll fokuset kvar på mig.

När vi hade tränat färdigt så hoppade vi hin i bilarna och åkte för att käka lunch. Det blev thaimat på smycke, riktig god dessutom! Sedan så svängde vi bort till JYSK, där jag shoppade loss för 700 spänn. Det blev stolsdynor till köket och skrivbordsstolen, två bäddset, två svarta satinlakan och lila satinöverdrag till kuddarna. Kuddöverdragen passade perfekt till soffan tyckte jag :-)

Sen så åkte Maria vidare, jag åkte till ICA och sen till Grizzly i Sisjön för att köpa öronrens... Freja har kliat sig som satan i öronen sen jag fick henne och nu ska jag försöka få bort det här. Stackars liten. Tjejerna fick följa med in i butiken och de fick välja ut ett par tuggben också, som Freja sedan snodde från min handväska...

Inga kommentarer: