torsdag 4 november 2010

Det finns inget bättre än att träna hund.

Igår så skyndade jag mig hem från jobbet och hämtade upp Tina & Theo på torget och vi åkte upp till GMBK där vi mötte upp Sarah & Combat och Emma & hennes Theo. Det blev en promenad runt militären med pannlampor på, Stella var något grinig då det varit skott under budföringen en stund tidigare, men hon gick faktiskt ganska snällt trots detta. Freja och Combat dundrade omkring som två glittrande julgranar med reflexer, västar och lampor högt och lågt. Förhoppningsvis var de två andledningen till att vi slapp springa in i vildsvin ;-)
Sen så vankades det lydnadsträning och jag valde att börja med linförigheten och fick sen hjälp av Tina med kommendering (min första). Freja gick riktigt bra, och flög bara iväg under språngmarchen, något vi helt glömt bort att träna. Inte sjutton höll jag koll på att det ingick i ettan :P
Kvällens kommentar fick nog bli när Tina kommenderar "helt om, halt" och jag fortsätter gå och utbrister "hur gör man det?!". Hahaha, oj vad tjejerna skrattade åt mig och jag vill inte veta vad gänget runt omkring som tränade tänkte :P Men det bjuder jag på.
Sen blev det, förståligt, lite helt om träning - testade om vänster eller höger passade oss bäst och jag tror att med lite träning så ska det kvitta, hon vänder bra åt båda hållen. Körde sen lite ren "svängträning". Med mig ståendes stilla och bara vred om mig. Nu ångrar jag att jag inte tränade bättre på klossträningen i våras, den hade varit bra att ha nu :-)
Fortsatte efter den här stillaståendes träningen med linförighet med massor med svängar. Sen fortsatte vi med linförighet, mer "vanligt." Ja - ni får vänja er vid mitt luddiga språk när det gäller det här. ;-)
Sen så blev det lite träning på ställandet och hon kom ihåg träningen bra, har signalkontroll när jag fortfarande backar, så ska försöka vrida upp mig lite mer snart. Hon står kvar ganska bra tills jag står i position och säger sitt, tack vare det omvända lockandet (wich is the shit)
Drog av ett par inkallningar också, och även här var jag jättenöjd. Superbra fart, bra position! Yeeey :-)
Hopp över hinder gick också bra, om jag bara blir bättre på att träna på att hon ska SITTA kvar. Jag lägger ju henne alltid i agilityn, så hon vill gärna glida ner med frambenen och ligga kvar :-) Lillskruttan.
Efter träningen blev det fika med pannkakor, muffins och kex i klubbstugan. Mucho gott, tack för det Tina! :-) Blev en kanonkväll tack vare goda vänner och härliga hundar helt enkelt och jag åkte hem med en härlig känsla i kroppen.
Ikväll ska jag, Peter, pappa och en hel massa folk till Rondo för att se Robert Gustafsson - DET ska bli roligt!

1 kommentar:

Jackie + Chip/Nova&Enzo sa...

Hej!
Vad kul att du ska ut & tävla i Lydnad!
Var tänkt att gått just Tävlingslydnadskursen med Chip på SbkGöteborg.Och alla där skulle just därefter Debutera den 12 Dec/LuciaLydnaden på klubben. Vet ej när/var/hur jag ska göra med Chips Lydnad. Ibland helt tossig & ibland superduktig. Svårt att få han att hålla 4 tassar nere i marken ibland:=)
Lycka till Du!
Kram!
Jackie med flock