tisdag 16 november 2010

Helgens resultat

I lördags var det agilitytävling för mig och Freja och vi åkte till Varbergs ridhus för att göra årets näst sista officiella agilitystart.
Freja går in i hopploppet som startnummer 88 och gör en finfin insats till att börja med, men river sedan hindret innan slalom, sen stör jag henne antagligen med mitt bakombyte och vi får en massa fel i slalom. Slutar på 20 fel, men jag är nöjd med flytet i banan och hur hon lyssnar på mig. I agilityloppet gick vi in som startnummer 112 och där gör Freja ännu en jättefin början på loppet, klarar en svår slalomingång efter släptunneln, men sen tappar jag henne upp på a-hindret och det blir en disk. Rackarns! Där blev jag lite sur och slarvkör sedan resten av loppet, något jag inte skulle ha gjort. Antingen koncentrerar mig och kör klart ordentligt, eller så går jag av banan. Fick lite bannor av träningskompis angående detta, vilket jag försöker ta åt mig och ska komma ihåg. Hundrackarn lär sig ju ingenting på att jag slarvar!

Men som sagt, trots disk och 20 fel så är jag nöjd med skithunden. Vi kommer ikapp snart, och då jäklar :P
Var massor med fina lopp av hundungdomare och gud vad stolt man blir! Ni är fantastiska allihopa. Pinnar efter pinnar och ja, man blir så glad och stolt av att kalla sig GHU:are.
Efter large var klara så åkte jag och Hanna raka vägen till Bollebygd där vi bokat träff med Jeanettes ullbollar igen! Freja gick ganska bra, och hennes "ligg" finns någonstans där inne. Tränade på sakta-fram eller vad man nu ska kalla det, utanför hagen där det funkade bra. Inne i hagen, not so good :-) Inte så konstigt heller. Men gud vad svårt det är att träna på ett ligg som ska funka på fåren, hon är ju en annan hund när hon är där inne. Sen har vi lite svårt med att hålla kvar Freja bakom fåren, hon drar ut och "flankar" hela tiden, vilket gör att det blir ett enda sick-sackande. Hoppas kunna få lite tips om detta till helgen då vi ska ner till Cima för kurs.

I söndags var det en stor dag, och tillsammans med en hel hop med människor så befann jag mig i metropolen Slättelynga för att fira att Lotushallen öppnades. Var en härlig tillställning med fina uppvisningar, god mat (mums!), vacker tårta, kelig hedersgäst, och rolig agility! Freja var först ut i första agilityklassen och det var en rolig utmanande bana. Tyvärr smiter hon under däcket, som var väldigt högt, jag tar tillbaka henne och tar om - men hamnar då oplanerat på efterkälken och tappar henne över fel hinder. Självklart tar hon resten av banan kalasbra (eftersom hon redan är diskad) Är sååå nöjd över slalom och kontaktfält på balansen som hon tog kalasbra!
När det var Stellas tur så litade jag inte helt på att HON skulle ta däcket, och är millimeter ifrån att tappa henne över samma hinder som Freja tog, men klarar det precis. Det blir ett nollat lopp och vi hamnade hör och häpna på fjärdeplats! :-) Glad, glad matte!
I andra loppet med Freja blir vi diskade redan innan hon tagit första hindret. Jag ser att hon tar steg mot hindret, men inte förbi det - så jag går tillbaka för att ta tillbaka henne. Tar i henne och blir diskad. Klantigt sett av mig. När jag går mot henne för att sätta henne, så tar hon ett steg mot mig och passerar linjen, vilket jag inte såg. Dumt dumt.
Återigen en bra början på loppet, men när hon börjar dumma sig i slalom så går vi av banan. Då var jag sur och det kändes orättvist att köra vidare, mot både henne och mig.
Stella går in och briljerar åter igen (vad sjutton har hänt med henne?!) gör ett jättefint lopp, nolla, men springer sen förbi sista hindret....! Aaaaargh! Hundrackare, kunde du inte ha bjudit på den? ;-) Så det blev en femma där, men jag är skitnöjd. Ska bli roligt att ta de sista pinnarna i tvåan och göra ett försök i trean till våren. Stella är på G :-)

1 kommentar:

Thereze sa...

Ser ut som Freja har utvecklats som agilityhund! :) Roligt! Det kommer bli jättebra när ni får till det.

Roligt att se henne valla. Lycka till på kursen!