måndag 22 november 2010

Hemma efter kurs

Wow, vilken helg vi har varit med om! Får ta det från början :-)
Jeanette hämtade upp mig och Freja i fredags kväll och vi stuvade in oss i bilen och begav oss, genom snöstormen till Halmstad, där vi fick låna lägenhet av en av mina bästa vänner från Plönninge, som jag dock inte har träffat på flera år - hoppas det ska bli ändring på det nu käraste Anna! :-)
Sov som stockar i ett snöfyllt Halmstad, dock bara för ett par timmar. Det var uppstigning halv sex och sedan fortsatte färden till Skåneland (som luktade prutt och vägrade att erbjuda oss frukost runt sju-tiden) Vi fick hämtat upp Hanna och hundarna i Nymölla innan vi anlände till Kristianstad och blev välkomnade av Cima, våran instruktör, och våra kurskompisar Ann och Tommy. Efter en smaskig frukost var det att bege sig rakt ut på vallfältet och Freja och jag var nummer 2 ut bland fåren. Det gick lite hej-kom-och-hjälp mig vill jag lova. Men sedan tog Cima över spakarna och jag fick se min hund VALLA på riktigt, och det var otroligt roligt. Hur hon, efter att ha kännt hunden i en minut eller två, kunde se exakt vad hon skulle göra, var helt otroligt!
Efter ett pass till som gick helt okej, så var det lunch, mycket välbehövligt vill jag lova och efter lunchen var det dags att lämna 25:an och ta sig ut på fältet med fler får och stooor yta. Helsike vad roligt det var. Freja har aldrig gått så bra, hon flankade inte någonting alls och fåren skrittade lungt vid mina fötter, Freja krypandes i lugna, stora steg bakom den. Var helt otroligt att se och jag hoppade högt av lycka efteråt!
Tyvärr blev fjärde passet på eftermiddagen aldeles för mycket för oss och det gick åt skogen, så det stryker vi ur minnessållet på en gång! Hon var aldeles för trött och jag borde ha märkt det innan vi började.

När vi var klara allihopa så kom vi "hem" till Nymölla och tog en promenad, innan vi duschade av hundarna och sedan slocknade i soffan. Det blev rödvin, film, kli i håret, bok och sova - underbart sällskap efter en underbar dag.
Vi fick inte riktigt lika bra väder på söndagen, men vi hade ändå en himla tur, det duggade bara och blåste ingenting. Väldigt tacksamma för det!
Frejas två första pass gick lite blandat, bitvis gick det åt pipsvängen med en lite trött hund och virrig matte. Men vi fick hjälp av Cima och underbara Watch som hjälpte oss och då släppte mycket.
Sista passet gick otroligt bra och jag var lycklig ut i fingerspetsarna, Cima fick rysningar av Freja och jag bara log :-) Mest log jag ju såklart när Cima äntligen blev först med att sätta sig på rumpan mitt på fältet. Den hade vi väntat länge på :-)
Tack Jeanette, Hanna, Ann och Tommy för härligt sällskap och trevlig coachning under helgen och tack Cima för en fantastisk helg, vi har lärt oss otroligt mycket och ser fram emot att ses igen till våren!
FisLis kom förbi under eftermiddagen igår och det var verkligen härligt att se henne, hoppas på ett återbesök till jul :-) Jessi, vi tänker oss att du kommer upp och går på Liseberg med oss då! (bara så du vet)
Tyvärr blev det inte särskilt många kort eller filmer tagna på oss, och de som togs blev inge vidare, vilket var lite tråkigt, men några fastnade vi på iaf! :-)

2 kommentarer:

mats Fahlgren sa...

Åh va härligt det låter, gumman! Fantastisk helg för en fantastisk tjej. Och freja är grym också... :-)
puss
Paps

Jessica sa...

Jasså..... låter spännande.... bestäm ett datum som ja kan så ska ja se vad plånboken säger;)