fredag 12 november 2010

Yes, vilken träning!

Igår var det torsdag igen, vilket brukar betyda hundträning! Jag blev upphämtad av Maria (som vi saknat massor) och tog oss till slut fram till klubben där vi mötte upp Emmorna och tog en promenad runt militären. Det blev sedan kommendering under linförigheten och Emma P hjälpte till - tacksam för det. Jag gick banne mig inte fel en enda gång ;-) Galet nöjd med denna prestation, och även med Freja, även om hon flyger iväg då och då. Rackarhund :-)
Fortsatte att träna linförighet en stund och hon gick jättefint, tog av kopplet senare under träningspasset och då gick hon som en klocka. Jäkla snöre att vara i vägen säger jag bara...!! Jag körde två inkallningar och de gick super även idag. Dock kan jag inte göra flera upprepningar efter varandra, för då reser hon sig och smyger efter mig när jag lämnar henne. Provade omvänt lockande och få henne att vilja att stanna kvar, men det sket hon fullständigt i.
Drog sen fram apporten och en leksak, för att göra ett pass med den. Glömmer min apport hemma hela tiden så tränar med en apport som har storlek enorm, när vi är på klubben. Den är tuuuung säger Freja och hela hon vinglar när hon måste sitta upprätt med den innan jag tar den. Stackare ;-)
Har gjort så nu att jag tränat in tvåans apport istället, ettans suger ju, och berömmer henne massor hela tiden. Hon har faktiskt börjat bära in den rätt nu och sätter sig i utgångsposition och håller kvar! Vissa gånger tappar hon den, men hon försöker verkligen. Tappar hon den så ber jag henne ta upp den och då gör hon det. När hon fått sitt tack och jag fått min apport drar jag ner leksaken och vi kampar med den. Jag varvar mellan att kasta apporten och bara räcka fram den, i båda fall ska hon vänta på "ta den"-kommando. Hon tycker att det är jätteroligt och är nu dundersugen på apporten för hon vet att hon får kampa efter att hon lämnat tillbaka den - precis så som jag vill ha det :-)
Vi är inte färdiga på lååååånga vägar med det dumma vedträet, men det känns som vi börjar få in rätt tänk båda två när det gäller att träna in den. Känns fint!
Vi gjorde att försök på att träna lite ställande också, och där ligger vi kvar på samma nivå som tidigare. Hon bjuder på frivilliga ställanden och jag försöker lägga på kommando. Kör med omvänt lockande här också, och försöker få henne att vilja stå kvar.
Var som vanligt härligt att ha sällskap av de bästaste hundtjejerna och efter träningen blev det fika på haket tillsammans med Maria, Emma N, Sarah och Hanna - galet trevligt som vanligt.
Idag blir det vilodag för hundarna då vi har en helg i tävlingarnas tecken, men däremot ska jag åka upp till klubben ändå, för Emma P och Theo ska tävla LK1 :-) och vi är självklart där som hejarklack!

Inga kommentarer: