söndag 7 november 2010

Hundsöndag till 100%

Idag har varit en BRA dag. Vi började med sovmorgon jag och tjejerna, för att hämta upp Tina & Theo och åka upp till klubben där vi tog en promenad i solskenet. Var verkligen underbart väder. Härlig sol och nästan vindstilla :-)
Sarah & Combat kom upp till solskenet de också och Freja var sen först ut på lydnadsplanen. Under första passet körde vi linförighet, inkallning och lite kast med apporten. Linförigheten kändes bra, även om hon var lite disträ i början och skulle nosa och ha sig - brukar inte ske. Men när jag tänkte efter så var hon bara fysiskt uppvärmd, inte mentalt. Så var dumt och tro att hon skulle gå klockrent från början. Blir mera kontaktövningar innan nästa träning.
Andra passet körde vi lite mer linförighet, här med språngmarcher och finslipning av svängar - kändes inte alls dumt faktiskt. Tränade även ställande under gång, och det gick bra. Fortsätter med bakåtgående och omvänt lockande för att få henne att stå kvar. Dock höll jag på för länge (inte alls typiskt mig, nääe) och hon blev för trött och började slarva. Man ska alltid, alltid sluta när det går som bäst!! Måste bara printa in det hårdare i min skalle.
Sarah & Tina fick tränat deras hundar de med, och Sarah hade med sig finkameran och det blev förhoppningsvis några fina bilder i slutändan - för kameran gick varm vill jag lova.
När klockan närmade sig halv tre var det dags att åka hem, jag som hade planerat att hinna fixa vinterdäcken idag fick prioritera det jämsmed agilityträning i Kungälv. Ja, ni kan ju gissa vad det blev? ;-)
Vi var i Kungälv halv fyra och tog en promenad i skogen innan vi mötte upp Anna och hennes grabbar. Vi byggde en klass 1 agilitybana där vi körde alla hundarna. Stella nollade sitt första lopp och gick riktigt bra. Freja gick super hon med, men blev för ivrig i slalom och missade en port. Hon gick bra resten av träningen även om hon stissade upp sig lite väl ett par gånger, man skulle kunna tro att jycken vore trött - men icke sa nicke. Hon vet tyvärr inte vad det ordet betyder när det är agilityhinder i närheten.

Trots att jag har haft en otroooligt härlig söndag, så finns det nog någon som haft det ännu bättre än jag! :-)
Världens bästa Jeanette & Kelliegårdens Flame "Pax" har idag genomfört ett VP och Pax kan numera titulera sig godkänd vallhund! NI ÄR BÄST!

1 kommentar:

Anonym sa...

du är väl för söt =)!!!

hoppas vi kan träna ihop snart..för nu mpste agilityn sättas igång igen =)!!

kraaam/ jeanett m flocken