torsdag 25 februari 2010

Träningsdagbok!

Jag som ojade mig så fruktansvärt mycket i höstas när det var träningsdagboksskrivning över alla mina projekthundar och grupper... Om jag inte minns fel så kan jag ha svurit på att ALDRIG skriva träningsdagbok igen under hela mitt liv. Men jag har ångrat mig lite :-) För att hålla reda på alla momenten och veta vad jag ska komma ihåg att träna på tills nästa träff med Jenny, så ska jag härmed ifrån denna dag hålla någon form av träningsdagbok skriven över Frejas träning.
Kommer inte att fylla i varje dag, då vi ofta tränar något varje dag - men iaf någon gång i veckan. Ska bara komma ihåg det också ;-)
Fokus på idag har varit frivilligt stående, klossträning och min nya fri-signal. Freja var på tårna när vi satte igång och har aldrig sett henne bjuda på beteende på det viset förut. Hon gick omkring på bakbenen, snurrade, rullade runt, vinkade, körde både nos och tasstarget på allt hon såg. Det är extremt roligt att arbeta med den här hunden, men det blir så jäkla svårt! Har aldrig behövt vara så snabb att tajma Stella, så det är en stor skillnad att träna Freja. Har till och med plockat bort klickern, då Freja är för frenetiskt aktiv för att jag ska kunna fånga exakt rätt beteende och samtidigt belöna det.
Vi har även plockat fram balansnedfarten för en liten stunds träning - gick super. Provade att komma i lite fart och fröken stannade fint och nosduttade! Dock har jag märkt att jag har tränat för mycket på när jag är på hennes högra sida - där går det bra. Eller snarare att jag tränat för lite på när jag är på vänster sida - då tittar hon jättemycket på mig, och glider av bommen åt höger. Mer träning där med andra ord :-)
Nu är Freja trött och har somnat i soffan. Jag ska avsluta min middagslagning, wokluncher nästa vecka, och sedan ska det bli lite träning för tjockisen.

1 kommentar:

Jenny sa...

Duktiga ni är ;0) Ja, träningsdagbok är jättebra. Ha en bra helg!