lördag 6 februari 2010

Uuuuunderbaaaaart!

Lördag morgon, vi är lediga och tog sovmorgon till halv tio då tjejerna inte var trötta längre och ville komma ut. De fick kissa brevlåda och jag tog mig en kaffe. Vid halv elva packade jag på mig kläder, kamera och klicker och tog med mig mina småmonster ut i skogen. Vi var ute i två timmar och hade det helt underbart härligt.
Tjejerna var lösa nästan hela tiden och skötte sig exemplariskt! Freja skällde inte på en enda människa (dock några hundar när hon var kopplad). När vi kom upp på slingan möttes vi av nygjorda konstverk (?) i form av snö-graffitti. Bättre än när de sprejar på berget i alla fall ! Mötte en sheltie på en gång och Freja kom snällt på inkallning, likaså Stella som var upptagen med att massakera en pinne. När vi stod och pratade med sheltien kom det en strävhårig tax med en äldre man och han kunde gå förbi, hur enkelt som helst för mina tjejer var duktiga! :-) Ibland skryter man och blir så stolt. Gick vidare och stannade för att träna lite "ut" runt träden och tränade lite bakombyte utan hinder med Freja. Tog även fram klickern och Freja fick lista ut att hon skulle "klättra" upp på träd och krypa fram på stockar. Hon är verkligen klickerklok nu den här lilla pysen. Sen kommer en granne gående med sina två lösa småhundar, Freja springer i full kareta mot dem men tvärvänder när jag ropar. "Oooooj, vilken lydig hund du har!" utbrister hon. Det ni! Det är nog banne mig inte någon som anklagat Freja för att vara lydig förut.... Det du pappa ;-)

Sen träffade vi en trevlig äldre man som Stella blev kompis med. Gick och pratade länge med honom om bland annat assistanshundar, SHU och SBK. Det visade sig att han suttit som ordförande för Västra kennelklubben, väldigt trevligt samtal. Det är härligt att träffa nya vänner tycker vi!
Väl hemma blev det frukost i form av knäckebröd, ägg och kaviar + kaffe såklart. Hur gott som helst och tjockisen Stella har ätit TVÅ portioner mat. Freja har ätit sisådär en halv portion hon... :-) Hon somnade istället under köksbordet på en gång och har nu förflyttat sig in till soffan och nanar gott. Men snart tänker jag väcka henne ur hennes skönhetssömn för snart kommer Emma och hämtar oss.
Ska bli så himla, himla roligt att träna idag! Har längtat ihjäl mig hela veckan efter det här, och Hanna tar med sig Zessi som jag ska få prova då det planeras att jag ska köra henne i agilityn på Horse show i slutet på februari. Spännande spännande :-)




1 kommentar:

Anonym sa...

Ha ha Freja lydig!? Jag vet att du kan göra underverk, men det tror jag först när jag ser det... :-)
puss!
Pappa