tisdag 9 februari 2010

Väääldigt ledig dag.

Det har varit en ganska så ovanlig ledig tisdag då jag inte direkt haft något alls på schemat. Planerade en lång, lång sovmorgon men tyvärr tyckte inte mina tjejer samma sak utan väckte mig vid halv nio - med andra ord: det var bara att kliva upp. Tog det lite halvlugnt på morgonkvisten och höll oss inne mestadels. Vid tolvtiden tog vi oss ut på en timmes promenad och sedan blev det klickerträning för båda tjejerna - nostarget. Det är helt otroligt hur olika tjejerna jobbar, Stella stannar upp och tänker till lite och gör nya försök med eftertanke medans Freja kastar sig över ALLA möjligheter; där det även inkluderas att lägga sig på rygg, hoppa upp i mattes ansikte och lägga sig i mattes knä och glo oförstående så fort det dyker upp ett frågetecken i hennes lilla skalle. Ibland är hon så intensiv att det nästan inte går att träna med henne... Trodde aldrig jag skulle säga det om en hund.
När hundarna var färdigtränade och trötta så satt jag helt plötsligt där och stirrade in i väggen - hade verkligen ingenting att göra och kände mig helt tom. Det är sällan jag har en HELT oplanerad dag att förfoga som jag vill över. i 99,9% av fallen står t.ex. tvättning, städning, hundträning med kompisar, etc, etc på schemat. Men idag hade jag verkligen INGENTING. Mat hade jag i kylskåpet, lägenheten städat och tvätten nyvikt. Vad 17 gör jag?!
Hade jättetråkigt i ett par timmar och var extremt omotiverad, men blev sen lite inspirerad av en kompis som också haft problem med att äta frukost. Jag har så svårt att få i mig riktig mat numera, jag är sällan hungrig (förutom vid lunch) och vill liksom inte ha mat. Jag är inte sugen på något, trots att jag kan bli hungrig då och då och mår mest illa när jag är så hungrig att det gått för långt. Är en lite jobbig sits men jag försöker kämpa mig förbi det.
Frukosten är jobbig då jag verkligen behöver äta för att orka mig fram tills lunch, men jag är inte sugen på något alls. Omelett orkar jag inte göra varje dag, gröt tröttnar jag på efter en dag, youghurt/fil är för surt och mackor är bara blahablaha. Jag är frukostkräsen helt enkelt. Men nu är jag inne på ett helt nytt spår tack vare Camilla och ska imorgon försöka mig på en frukostsmoothie. Eventuellt gör jag den redan ikväll om jag orkar, så är det klart tills imorgon. :-)
Åkte och handlade tillsammans med Elena på eftermiddagen och har nu inhandlat lite smoothieingridienser. Har även lagat TVÅ hela middagar (det ni!) i form av kyckling och potatisgratäng och korv stroganoff och ris. Så nu har jag luncher ett tag. :-)
Mellan matlagningen och matlagningen :-) så körde jag upp till klubben med Freja där vi mötte upp Emma och Egon för en liten promenad och sedan blev det ett lydnadspass på planen. Då det var några andra där var det lite sura miner av Freja först i form av några skällattacker, men hon höll sig kvar hos mig vilket jag blev väldigt glad för. Kom faktiskt fram en annan hund som tyckte Freja var intressantare än hans apportbock, men även då höll hon sig i skinnet tills jag sa ok. Blev ett riktigt bra pass och fotgåendet kändes riktigt bra. Inkallningen gick bra den med och jag fick bra tips från Emma gällande vänstersvängar som är ganska så svårt.
Alltid lika bra att ha någon där som tittar på vad man gör. Tydligen så kortar jag steget när vi ska svänga vänster, vilket gör att Freja tror att vi ska stanna och sätter sig. Men nu kan jag använda vridning av min överkropp som gör att Freja uppfattar vilken riktning vi ska åt och vi ska dessutom jobba lite mer i cirklar varvat med "vanliga" skarpa svängar åt vänster och höger. Har dessutom fått bekräftat att vi kommer att få ta privatlektioner för Lydnads-Jenny inom kort. En instruktör jag varit ute efter ett tag men har inte kunnat tajma in kurstillfällen. Så nu kommer vi få två träningsJennys :-)
Nu på kvällen har jag och Elena haft tisdagsmys med räkor, aioli och varsitt glas med vitt vin.
Det är vardagslyx det :-)

2 kommentarer:

Marita sa...

Mmmm din lediga inget att göra dag verkar ung som en av mina "jobbiga" :)

Anna sa...

Härlig att vara ledig, men jobbigt att inte veta vad med ska göra. Brukar känas så offta när man inte har något plner så gör man iget.
Kram på dig.